Tata Steel Chess 2020

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Henk
Berichten: 6378
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Henk »

Vandaag met wit de hekkensluiter (een in Duitsland wonende fransoos op leeftijd) in het Schots opgeknoopt. Die was niet helemaal thuis in mijn variant, kwam niet meer aan rokeren toe en stikte ongeveer. Omdat 1 der koplopers struikelde, werd ik met 6 uit 9 tweede en promoveer net als vorig jaar. In 2021 dus in groep 5. Poeh, dat wordt studeren.
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1256
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Geurt »

Knap gedaan! Sander promoveert ook en heeft net als Henk en Stijn 6 uit 9. Of Stijn stapje hoger gaat is nog onduidelijk.
Henk
Berichten: 6378
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Henk »

Lijkt mij dat Stijn promoveert. De regel is dat de nummer twee op SB punten in de tienkampen promotierecht heeft.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4360
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door HenkDizz »

HenkDizz schreef: zo jan 26, 2020 19:23 Wederom een remise. # 6 dit toernooi. Had ook vandaag meer in gezeten. In de diagramstelling heeft wit reeds de betere stelling.Ik speelde hier 20.Lxc5. Bleef beter staan, maar won niet. Toch heeft wit hier een sterke. Bedoeling is te profiteren van de ongelukkige positie van de zwarte dame.Een goed aftrekschaak geeft de doorslag. Hoe bereidt wit dit voor? Variant is niet geforceerd. Wit blijft wel nagenoeg gewonnen staan.

Prijswinnaars en promovendi gefeliciteerd!
Wit zet winnend voort met 20 f5! Door een tweede diagonaal naar de zwarte koning te openen wint wit vrij eenvoudig.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Timo »

Die zet kwam inderdaad bij me op toen ik diagram zag, maar ik had te veel haast om goed te kijken. In een partij is het natuurlijk weer lastiger, je wordt niet gewaarschuwd dat er iets in zit.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4360
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door HenkDizz »

Naar f5! niet gekeken, Timo. Zoals gezegd nam ik op c5. Zwart kreeg hierdoor ademruimte en kon met 20...Da2 de dame uit het dreigende aftrekschaak halen. Wit vervolgde met 21.Df2 (mijn blik was enkel op de velden b6 en a7 gericht) zette vervolgens een paard op e5 om na ruil op f7 binnen te kunnen vallen. Zwart sloeg echter wijselijk met de loper op e5 waarna het paard sterk op e5 stond en o.a. binnenvallen op f7 verhinderde.

Zwart speelde 20...Pc8 en pas na 21.Df2 Da2 realiseer ik me nu (inmiddels 07.30)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Timo »

Bedankt voor de uitleg, Henk. Jouw conceptuele speelstijl stelt hoge eisen aan je rekenvermogen. Ik vind het niet gek dat je vaak een gewonnen stelling bereikt, maar die ook vaak niet kunt winnen omdat de oplossing tussen zo veel mogelijkheden verborgen zit.
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3480
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Jacco »

f5! Mooie zet, de zwarte zijde lijkt op Oost-Australië.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4360
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door HenkDizz »

Had een reservering binnen voor het hotel tijdens Tata 2021. Heb aangegeven dat ik er van af zie. Evenals van deelname aan het toernooi; vooropgesteld dat het al door mag gaan in de vorm die we kennen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk
Berichten: 6378
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Henk »

Zozo. Dat is een verregaande maatregel ?! Ook erg vroegtijdig? Ik heb Tata 2021 nog niet opgegeven hoor...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4360
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door HenkDizz »

Dan hoef ik er ook geen vakantiedagen voor te reserveren, Henk
Ik verwacht niet dat het over een half jaar weer normaal is, Henk. Voor de indeling van de zaal, bezoek aan de bar, restaurants etc zal het consequenties hebben.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4360
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door HenkDizz »

Gert Ligterink meldt vandaag in zijn zaterdagrubriek dat de vier- en tienkampen komend toernooi niet doorgaan.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk
Berichten: 6378
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Henk »

Tja dat was natuurlijk al wel duidelijk, maar de bevestiging doet toch pijn. En het is al zo'n zwarte dag (onverantwoorde opheffing schaakmagazine door KNSB)
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1256
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door Geurt »

Het goede nieuws is dat het A-toernooi in WaZ wel doorgaat.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4360
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2020

Bericht door HenkDizz »

De weekendvierkampen ook alweer voorbij.
Volgende week 4 vrije dagen. Ik denk niet dat ik veel tijd aan de live-uitzendingen ga besteden. Tata-gevoel ontbreekt. Wie hangt wel uren voor zijn scherm?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Plaats reactie