Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Mijn eerste winst ever!! 2021 kan nu al niet meer stuk :-) :-D :-D
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Karen schreef: zo jan 10, 2021 18:01
Tot mijn verrassing kende Jaap het eerste fragment

2a NWA _ Straight outta Compton
Nou moet ik direct zeggen, ik herkende het nummer niet, maar de titel werd gezongen in het fragment en door associatie de artiest er ook weer bij opgehaald.
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

John schreef: zo jan 10, 2021 23:34 Mijn eerste winst ever!! 2021 kan nu al niet meer stuk :-) :-D :-D
Heb jij niet eerder al een keer een quiz van mij gewonnen? Ik dacht van wel.
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Karen schreef: di jun 02, 2020 09:47
John, Ton en Peter zitten erg dicht bij elkaar en daarom ben ik heel streng geweest. Een klein foutje in titel of artiest levert een half punt aftrek op en dan heb ik een winnaar: John gefeliciteerd, je hebt het verschil gemaakt door nummer 11 :) met 44 punten net geen 95 %, maar wel 92!
Een half punt daarachter volgen Peter en Ton met 43,5.
Ik heb hem gevonden, de quiz met nr 1 hits en plaatnamen, die heb je ook gewonnen, je bent beter dan je denkt :)
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Verrek, da's waar, hoe kan iemand een eerste plek vergeten... :oops:
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Weer even een ander format dan maar, de slang. 11 fragmenten die qua titel letterlijk in elkaar overlopen. Dus bijvoorbeeld als het eerste fragment Metallica met Sad But True zou zijn dan begint het tweede fragment met True, bijvoorbeeld True Colors van Cindy Lauper. En dat dan dus 10x. Weet je een nummer een keer niet, dan is dus wellicht uit de voorgaande en de nakomende nog wel iets af te leiden.
Zoals gebruikelijk een punt voor iedere goede titel en artiest. Een totaal dus te behalen van 22 punten.
Inzenden kan tot 30 januari per mail naar jaapkamminga@gmail.com .

Dan snel de fragmenten:

Fragment 1
Fragment 2
Fragment 3
Fragment 4
Fragment 5
Fragment 6
Fragment 7
Fragment 8
Fragment 9
Fragment 10
Fragment 11

Dan rest alleen nog het toewensen van succes!
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Ingestuurd. Tot en met 6 geen probleem, maar daarna werden ze toch knap lastig..
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Deze slang begon wellicht niet al te moeilijk, het venijn zat duidelijk in de laatste helft, zo ondervonden alle inzenders. Zo werden fragmenten 2, 4 en 6 foutloos ingezonden. Maar fragmenten 7 en 9 bleven zonder enige score.

Uiteindelijk 4 inzendingen en zowaar een gedeelde eerste plaats. Maar voordat we daar meer over zeggen eerst naar Rihanna die samen met Coldplay Princess Of China zong in fragment 1. Vanaf daar was het maar een kleine stap naar China Girl van David Bowie. Voor het derde fragment gingen we naar iedereens favoriete playbackers (in de jaren 90 dan toch) Milli Vanilli met Girl You Know It's True. Milli Vanilli verloor overigens om dat rappen niet alleen hun platencontract maar mochten ook direct hun grammy inleveren, de eerste act die dit overkwam. Van playback naar vals zingen (live dan toch), fragment 4 was namelijk True Blue van Madonna. Blue Hotel van Chris Isaak was dan fragment 5 wat prima leidde naar dat nummer dat je herkent of je het nou wil of niet, you can check out any time you want, but you can never leave, Hotel California van Eagles. California was dan weer de start van de 70's, in '71 had Fickle Pickle een hitje met California Calling. Dan weer terug naar de '90's met Lenny Kravitz, niet zijn grootste hit toegegeven Calling All Angels. Zeer recent was de nieuwe "kersthit" van Miss Montreal Angels In The Sky. Nog meer recent werk daarna als Fritz & Paul Kalkbrenner hun beats loslaten in Sky And Sand. De wandeling door de jaren hits komt tot een einde met zand in de schoenen, bezongen door Dido, Sand In My Shoes.

Zoals gezegd vier inzendingen. Karen wist met 7 punten flink uit te lopen op de grijze massa. John overtrof dat met 11.5 punt. Maar om die gedeelde eerste plaats te behalen zijn zelfs 12.5 punten nodig. Deze zijn behaald door zowel Peter als Ton.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

De hoogste tijd voor een nieuwe ronde. Dit keer..

Covers of toch niet?

Achter onderstaande link staat een muziekje waarin 10 nummers aan elkaar geplakt zijn. Alle tien de nummers hebben iets gemeen, het zijn namelijk of covers van een bekend nummer of ze zijn gecovered en die cover is (ook) bekend geworden. Bij inzending wil ik graag weten:
Titel en artiest van het fragment (ieder 1 punt)
Is het een cover of het origineel (1 punt)
Als het een cover is, wat is dan het origineel (artiest, 1 punt)
Als het een origineel is, wie coverde het dan zodanig dat het ook een hit werd (1 punt).

Daarnaast is er een bonusronde in thema. In dat fragment horen we 5 x dezelfde artiest, die 5 verschillende nummers covert. Vraag is uiteraard wie is deze artiest en van iedere cover de titel en oorspronkelijke artiest (ieder 1 punt).

Inzenden kan tot 1 maart, mailtje naar jaapkamminga@gmail.com met je antwoorden voldoet uiteraard. De winnaar krijgt slechts de eer, dus doe dit vooral om er lol uit te halen.

Dan nu echt op naar de fragmenten..

De hoofdronde
De bonus

Rest mij een ieder veel plezier en succes te wensen.
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Op het nippertje nog in gestuurd, leuke quiz, maar wel moeilijk.
Ik ben benieuwd of iemand anders ook het origineel van het 8e fragment weet, prachtig nummer wat een grote rol in de film Stranger then paradise speelt. Overigens ook een mooie film, maar misschien inmiddels wel erg gedateerd.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Het is tijd voor de uitslagen en de antwoorden. 4 deelnemers dit keer, die allen zeer dicht bij elkaar bleven. Maar voordat we de spanning ondraaglijk opvoeren, eerst maar eens naar de goede antwoorden kijken.

We begonnen met Sugar Sugar uitgevoerd door Bob Marley. Dit is een cover het origineel is van The Archies.
Het tweede fragment was ook van Bob Marley & The Wailers I shot the sherrif is origineel van hem. Later werd dit succesvol gecovered door Eric Clapton.
Hurt van Nine Inch Nails is een origineel dat later een hit werd van Johnny Cash.
Het vierde fragment is het eerste nummer waarmee Annie Lennox aan de deur klopte, als onderdeel van The Tourists met I Only Want To Be With You dat origineel van Dusty Springfield is.
Het vijfde fragment werd door iedereen geheel goed beantwoord, het ging dan om Proud Mary van Ike & Tina Turner dat een cover is van Creedence Clearwater Revival (CCR).
Kate Bush met Running up that Hill als origineel was ook voor niemand een probleem maar dat dit later nog een hit werd voor Within Temptation was minder bekend.
De hoogst genoteerde in de top 2000 van al deze fragmenten leverde toch nog best wat problemen op, niet qua titel maar The Sound Of Silence wordt toch minder geassocieerd met Disturbed dan met het origineel van Simon and Garfunkel.
Nina Simone zong vervolgens I Put A Spell On You. Niet velen (alleen Karen) wist dat het origineel hiervan van Screamin' Jay Hawkins is.
Het origineel van With A Little Help From My Friends is van de Beatles (en ook het fragment) een nummer dat nog bekender werd door Joe Cocker op woodstock.
Het laatste fragment was Black Magic Woman van Fleetwood Mac, een nummer dat in coverversie heel bekend werd door Santana.

De bonusronde zag 5 covers uitgevoerd door Tori Amos het waren achtereenvolgens:
Creep van Radiohead
Losing my religion van R.E.M.
Enjoy The Silence van Depeche Mode
Raining Blood van Slayer en
Smells Like Teen spirit van Nirvana.

Dat brengt ons bij de uitslag. Zoals gezegd eindigden alle inzenders dicht bij elkaar. Maar uiteindelijk wist Peter met 32 punten plek 4 te bemachtigen 4 punten te kort voor de 1e plek. Met 36 punten gaat die toch wel verrassend naar Karen!! Van harte!
Daartussen nog Almer (34) en Ton (33,5). Oftewel:
1. Karen 36
2. Almer 34
3. Ton 33,5
4. Peter 32
5. De grijze massa 0
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Yi - heeee! Deze ga ik koesteren :-D
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Henk »

Ben ik toch mooi 5e geworden!

Tori Amos,die heb ik sinds de jaren 90 niet meer gehoord denk ik. Die covers moet ik eens even opzoeken.
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Popquiz

Bericht door peterdas »

Jaap schreef: ma mar 01, 2021 21:28Het vijfde fragment werd door iedereen geheel goed beantwoord, het ging dan om Proud Mary van Ike & Tina Turner dat een cover is van Creedence Clearwater Revival (CCR).
Op 13 juni 2000 gaf Tina Turner haar laatste concert op Nederlandse bodem op de drafbaan in het Stadspark in Groningen. In het voorprogramma stond John Fogerty, de frontman van CCR. Ik woonde in een studentenhuis in die stad en een van mijn huisgenoten had via een prijsvraag op Radio Noord een ticket in de wacht gesleept. Van hem hoorde ik die avond het verhaal dat Fogerty op een goed moment het door hemzelf geschreven Proud Mary inzette. Een gierend fluitconcert was hem ten deel gevallen. Het publiek was niet op de hoogte van de staat van dienst van John Fogerty en dacht dat hij goedkoop wilde scoren door een nummer van de hoofdact Tina Turner te coveren.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Een nieuwe plaatjesronde, gezocht titel en artiest (elk goed voor één punt). 8 opgaven in totaal. Inzendingen kunnen tot 26 maart gestuurd worden aan jaapkamminga@gmail.com .
In verband met beperkingen qua aantal plaatjes per post staan de opgaven verdeeld over twee posts.
Over de uitslag kan straks uiteraard worden gecorrespondeerd, maar de kans dat de jury zich iets aantrekt van de opmerkingen wordt klein geacht.
Dus maar snel naar de opgaven:
1)
1.jpg
2)
2.jpg
3)
3.png
4)
4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie