Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

@Jaap Als ik mee doe is de poedelprijs ontlopen moeilijk! :(
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Karen schreef:@Jaap Als ik mee doe is de poedelprijs ontlopen moeilijk! :(
En ik deed nog wel zo mijn best.

Maar ook met de antwoorden geen oh ja of zo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

almer
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Re: Popquiz

Bericht door almer »

Wow hee, te gek!! Dat is een goed begin van deze week :-)
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Nieuwe ronden, nieuwe kansen.
We spelen weer vier trio's. Bij elk trio één punt voor de titel, één punt voor de artiest (dus 6 punten per trio te verdienen op deze manier), twee punten als je het verbindende thema van het trio weet en nogmaals een punt voor titel en een punt voor artiest als je nog een nummer binnen het thema weet te benoemen. In totaal dus 10 punten per trio.

Nodeloos te zeggen dat er gevraagd wordt om te werken vanuit het hoofd en niet met de shazams, soundhounds en googles van deze wereld. Ik heb geprobeerd om de nummers uit zichzelf al vrij makkelijk te houden. Het tweede trio zou toch iedereen een redelijk aantal punten moeten kunnen scoren bijvoorbeeld.

Inzenden kan tot en met 20 december naar jaapkamminga@gmail.com . De winnaar loopt weg met de eer. De anderen die inzonden met het idee dat ze er toch een tijdje plezier aan hebben gehad, minstens net zo belangrijk.

Rest mij de vier trio's te geven en jullie allen veel succes te wensen.

Trio 1
Trio 2
Trio 3
Trio 4
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3486
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jacco »

Volgens mij heeft Jaap de Top 2000 beluisterd. Alle nummers van trio 2 tm trio 4 komen me bekend voor.

Nummer 2 van trio 2 stond op één van de twee elpees van mijn ouders die we konden verkopen. (de andere 150 niet)
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Het 1e trio duidelijk mijn favoriet. Alle fragmenten waren wel te doen, maar thema's hier en daar wat lastiger.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Met nog 2 dagen te gaan nog maar 1 inzending, dit opent kansen voor hen die normaal gesproken niet mee doen! En let wel op de wijze woorden van Jacco, dit keer is er echt goed naar de top 2000 geluisterd...
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3486
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jacco »

Dit moet de makkelijkste popquiz zijn ooit, ik herken drie nummers en bands plus nog een los nummer en een losse band. (Zie Groninger museum)
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
almer
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Re: Popquiz

Bericht door almer »

OK, dan doe ik mee :-)), zojuist gemaild.
Ton
Berichten: 199
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 16:41

Re: Popquiz

Bericht door Ton »

Ik heb ook ingestuurd, maar vond dit niet de makkelijkste popquiz ooit, vooral de thema's wel moeite mee.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

En dan is het weer tijd voor de antwoorden en de uitslag. In deze periode richting kerst was het duidelijk druk met kerstborrels en aanverwante zaken, maar toch hadden we 5 inzenders. En gezamenlijk zijn ook alle goede antwoorden gegeven als het gaat om de fragmenten en de thema's.

Maar goed wat waren dan die fragmenten en thema's?

Het eerste trio bestond uit:
1) Avril Lavigne - Sk8er Boi
2) Spice Girls - 2 become 1
3) Britney Spears - I'm A Slave 4 You
Kijkend naar de titels valt vast al op dat in alle titels een cijfer wordt gebruikt om letters te vervangen. Dit kon dus bijvoorbeeld worden aangevuld met I Would Die 4 You van Prince, zoals Ton.

Het tweede trio was een trio met echt wereldberoemde nummers met daarin dan ook weinig fouten, maar ja, dat thema..
1) 4 Non Blondes - What's Up
2) Queen - Bohemian Rhapsody
3) Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Als we deze nummers beluisteren valt op dat we de titel van het nummer nooit voorbij horen komen. Een ander voorbeeld waar dit het geval is, is bijvoorbeeld Iris van de Goo Goo Dolls (zoals Peter inzond).

Het derde trio dan bestond uit:
1) Starship - We Built This City
2) Elton John & Kiki Dee - Don't Go Breaking My Heart
3) Alice cooper - Are you Gonna See Me Now
Het thema is hier niet direct te zien of te horen, maar vergt iets meer kennis. Alledrie de nummers zijn namelijk (mede) geschreven door Bernie Taupin en als je dat weet dan kan als volgende nummer bijna het hele repertoire van Elton John worden toegevoegd bijvoorbeeld Goodbye Yellow Brick Road zoals John deed, die het thema dus ook vond.

Het vierde en laatste trio bestond uit:
1) Iggy Pop - Lust For Life
2) Underworld - [urlhttps://www.youtube.com/watch?v=XiMrrleH_hI]Born Slippy .NUXX[/url]
3) Lou Reed - Perfect Day
Alledrie deze nummers staan op de soundtrack van de film Trainspotting en hebben daar mede hun bekendheid aan te danken. Dit trio kon bijvoorbeeld worden aangevuld met Sing van Blur. Echter daar waar Peter als enige de film goed had, leverde hij geen vierde titel in, hier dus geen extra punten verdiend.

Met dit alles komen we dan tot de score van hen die hebben ingezonden en daar valt op dat er aanmerkelijke verschillen zijn tussen de inzenders, ook met veel top-2000 fragmenten liggen de scores behoorlijk uit elkaar.

Almer en Karen 15 punten
John 23 punten
Ton 25 punten
Peter 31 punten
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Nu iedereen thuis moet blijven leek het me een goed idee om maar weer een nieuwe quiz te plaatsen, kom je tenminste die eerste dag van het jaar door :-)

Ik ga verder met de trend die Jaap ingezet heeft. 5 x drie fragmenten die een gezamelijk thema hebben.
1 punt voor de titel, 1 punt voor de artiest, 1 punt voor het thema en als je nog een nummer in het thema weet ook weer een punt.
Sommige lastig, maar sommige ook erg makkelijk (denk ik)
Inzenden kan tot 10 januari naar kpleit@xs4all.nl.

Fragment 1 a
Fragment 1 b
Fragment 1 c

Fragment 2 a
Fragment 2 b
Fragment 2 c

Fragment 3 a
Fragment 3 b
Fragment 3 c

Fragment 4 a
Fragment 4 b
Fragment 4 c

Fragment 5 a
Fragment 5 b
Fragment 5 c
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Daar waar de fragmenten veelal nog wel te doen zijn, zijn de thema's vaak inderdaad wel erg lastig zeg. Maar goed mijn inzending is binnen bij Karen, benieuwd naar de antwoorden!
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Op de valreep ingeleverd. Redelijk te doen, al mis ik wel wat.
You're gonna hear me roar
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

En de winnaar is.... John met 33,5 punten. Op de voet gevolgd door Peter met 31 punten, Ton met 30,5 punten en als hekkesluiter Jaap met 28 punten.

Van het eerste trio leverde alleen het derde fragment probemen op. Het is ook nooit een hit geweest, maar ik hoopte dat het thema en de karakteristieke stem (Tom Waits) zouden helpen. Een vervolg was ook lastig. Jaap gaf The Rivulets - Happy New Year, ik ken het niet, maar kon het op YouTube wel vinden. En helaas Peter, Navidad betekent Kerstmis en geen nieuw jaar.

Ik verwachtte al dat het tweede trio lastig zou zijn en dat was ook het geval.
Tot mijn verrassing kende Jaap het eerste fragment en haalde John het thema uit slechts één goed fragment en daarmee ook als enige een goed vervolg, mijn complimenten!

Hieronder de complete lijst:

1a Abba - Happy New Year
1b U2 - New Years day
1c Tom Waits - New years eve
Thema: Nieuw jaar

Weinig grote hits met nieuw jaar in de titel, maar andere mogelijkheden zijn B.B. King - Bringing in a brand new year of Eagles - Funky new year.
Bing Crosby heeft naast White Christmas ook een nieuwjaarslied gezongen: Let's start the new year right. Met een beetje fantasie kan ook Pink - Raise your glass een vervolg zijn, een van de meest gedraaide nummers met nieuw jaar. Tja, jullie mogen natuurlijk niet googelen, maar dat heb ik wel gedaan :)

2a NWA _ Straight outta Compton
2b Snoop Dog and Dr Dre- Still D.R.E.
2c Mary J Blige - Family affair
Thema: Geproduceerd door Dr Dre
Vervoldg: Alles van Eminem en veel van Ice Cube

3a Martha & the Vandella's - Dancing in the street
3b Iggy Pop - Lust for life
3c Peter Schilling - Major Tom
Thema: David Bowie

John had een mooi vervolg: Nirvana - The man who sold the world
Verder natuurlijk alles van Bowie of duetten met Bowie

4a Buddy Holly - Peggy Sue
4b Otis Redding - Dock of the bay
4c John Denver - Thank God I'm a country boy
Thema: Overleden door een vliegtuig ongeluk

Peter en Ton hadden beide Aliyah, John had Ricky Valens, er is nog een hele lijst goed, waaronder Ricky Nelson, Stevie Ray Vaughan en Patsy Cline.

5a Rammstein - Sonne
5b Creedence Clearwater Revival - Bad moon rising
5c Buggles - Video killed the radio star

Thema: Hemellichamen/ heelal
De laatste drie fragmenten waren het makkelijkst, iedereen had ze compleet goed inclusief thema en vervolg. De zon zat al in een fragment, dus eerst vond ik Soundgarden - Black hole sun maar een half punt waard. Na nog even kijken heb ik er toch een heel punt van gemaakt, a black hole is wel een aanvulling, mooi gevonden!
Verder zijn Duran Duran - Planet Earth, The Cure - Jupiter Crash en Train Drops from Jupiter. Het meest voor de hand liggende nummer had niemand: Shocking Blue met Venus of wat minder voor de handliggend, het Goede doel met België (is er leven op Pluto?)
Laatst gewijzigd door Karen op ma jan 11, 2021 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie