Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door HenkDizz »

Mooie foto's van Ab Scheel http://www.abscheel.nl/OKU2012/
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Jacco »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit lijkt Henk gezien houding en haardos
Afbeelding

en een halve Henk
Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Timo »

Ronde 4: in C won Henk zoals hij schreef, Lena had een bye.
Tussenstand Lena 2,5, Henk 2.

B: Johnny verliest. Nikola komt niet opdagen in zijn partij tegen Maarten Mellegers. Kees, Peter en Almer hebben een bye.
Tussenstand Peter 3, Kees 2,5 (nog steeds vlak bij Jan Wiggerman), Johnny idem, Almer 1,5, Nikola 1.

A: Reinderman komt nu niet verder dan remise en heeft slechts 2,5 punt. Jan wint van 1830. Klaas en Chris een bye.
Tussenstand Jan 2, Chris en Klaas 1,5.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door HenkDizz »

Ronde 5
Jan wint zijn derde partij op rij en speelt in de laatste ronde aan een live-bord. Klaas wint van Sergio Harnandan (jawel de speler van Zeist die tegen Hans Nijland bijna alles "weggaf"') Een nederlaag voor Chris. Nu mag hij tegen Sergio :-)

In de B-groep een vlotte remise voor Peter (bijna een overscore van 2!) Winst voor Almer. Helaas een 0 voor Kees zodat een ontmoeting met Der Wiggerschwanz in de slotronde er niet meer in zit.

Henk won eveneens zijn derde partij op rij. Een vierde overwinning zou heel mooi zijn.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Timo »

De kraker van de laatste ronde is natuurlijk De Kraker tegen Das!
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Timo »

C: Henk wint inderdaad en eindigt met 4 uit 6 op de gedeelde derde plaats. Lena verliest en eindigt op 50 %.

B: Johnny wint van Peter, er kon nu eenmaal maximaal 1 uit 2 gescoord worden. Kees wint van Istvan Kleijn, die tegen mij in de wedstrijd tegen Utrecht in gewonnen stelling een toren inzette. Almer verliest, Nikola heeft het toernooi al eerder voor gezien gehouden.
Eindstand: Johnny gedeeld derde met 4,5, samen met o.a. Jan Wiggerman. Peter 3,5 (een overscore van 1,5), evenveel als Kees. Almer 2,5.

A: aan de kop verliest Reinderman nog een keer... Etienne Goudriaan weet GM Guliyev gedeeld eerste te worden. Jan verliest. Klaas remise tegen Pascal Losekoot. Chris verliest van Sergio Harnandan.
Klaas en Jan eindigen beiden op 3 uit 6, wat van Jan naar verwachting is en van Klaas zeer netjes. Chris met 1,5 wat teleurstellend.
Klaas
Berichten: 565
Lid geworden op: vr mar 18, 2005 12:33

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Klaas »

Ik heb een matig schaakseizoen met het hoogtepunt afgesloten: 2,5 uit 5 in de A-groep van het OKU is een prima prestatie. Twee keer verloren van een veel betere speler (2140 en 22nogwat), twee keer gewonnen van een 1800+speler en een remise tegen een 2000+ speler. Mijn KNSB-rating komt iets hoger uit, op een nieuw persoonlijk record (nu 1914 en er zullen dus wel een paar puntjes bij komen).
Maar vooral: vijf leuke potten gespeeld waarin ik allemaal in elk geval op sommige momenten duidelijk beter heb gestaan. De partijen zijn leuk genoeg om te laten zien. In twee partijen een stukoffer dat goed uitpakte. Als ik daar nog tijd voor heb, dan volgen die nog.
Laatst gewijzigd door Klaas op zo jun 10, 2012 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Kees »

Ik zat vanochtend naast heer Wiggelschwanz. Zijn tegenstander ademde nogal zwaar en ja hoor, op gegeven moment kwam het eruit: 'Zou u wat minder willen snuiven? Ik heb daar last van'. Tegenstander: 'Mijnheer, ik heb een longaandoening, ik kan daar niks aan doen'. Schwanz: 'Maar ik vind dat behoorlijk irritant'. Tegenstander: 'Dan moet u maar bij de wedstrijdleider gaan klagen. Ik vind uw opmerking irritant.' Schwanz won.

Zelf matig tevreden over mijn toernooi. Had wel een half puntje meer mogen scoren. Verloor vanochtend een hele leuke partij, die door mijn tegenstander is ingediend voor de spektakelprijs. Bizarre opening, spannend middenspel, ingewikkeld eindspel: alles zat er in. Als ik dan toch een nul scoor, dan maar op deze manier...

Peter, Klaas en Jan hebben het erg goed gedaan. Henk uiteindelijk toch nog in de prijzen in C, al zal hij niet tevreden zijn met een tpr van 1300. Chris en Almer hadden zich wat meer voorgesteld, denk ik. Het was wel gezellig, met grote betrokkenheid tussen de Rode Lopers.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Henk »

Kees schreef: Henk uiteindelijk toch nog in de prijzen in C, al zal hij niet tevreden zijn met een tpr van 1300.
Ik won inderdaad nog 18 euro. Maar die vier punten waren inderdaad niet tegen de sterkste broeders van de groep. En ik moet nodig de ruilvariant van het Frans bestuderen, want daar had ik tweemaal problemen mee.

Verder ontving ik nog een boek voor het vele werk rondom de livevertoning. Nu naar bed.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Timo »

Klaas schreef:Maar vooral: vijf leuke potten gespeeld waarin ik allemaal in elk geval op sommige momenten duidelijk beter heb gestaan. De partijen zijn leuk genoeg om te laten zien. In twee partijen een stukoffer dat goed uitpakte. Als ik daar nog tijd voor heb, dan volgen die nog.
Doe zulks!

@Kees: gezien de tegenstand hoeft Almer niet ontevreden te zijn met zijn score. (Chris, wat was er met de arme jou aan de hand?) Mooi verhaal in het Wiggelschwanz-feuilleton!
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door peterdas »

Kees schreef:Peter, Klaas en Jan hebben het erg goed gedaan. Henk uiteindelijk toch nog in de prijzen in C, al zal hij niet tevreden zijn met een tpr van 1300. Chris en Almer hadden zich wat meer voorgesteld, denk ik. Het was wel gezellig, met grote betrokkenheid tussen de Rode Lopers.
Voor mij was het toernooi inderdaad zeer geslaagd. Het hoogtepunt in schaakopzicht was de spectaculaire remisepartij tegen Tony Hogerhorst, de groepswinnaar van vorig jaar. Tegen een correct stukoffer was het moeilijk de beste verdediging te vinden, Tony vond hem na lang nadenken en vanaf dat moment stond het bord in brand. Deze partij volgt zeker nog op het forum. Het dieptepunt kwam aan het einde in een door mij zeer zwak gespeelde pot tegen Johnny de Kraker. Na een zet of 10 was het al vechten tegen de bierkaai. Ik spartelde nog lang tegen en kreeg aan het eind zelfs nog wat tegenspel waar Johnny toch nog even goed voor moest gaan zitten om het niet uit de hand te laten lopen. Maar het was een wat teleurstellend slot voor een verder prachtig verlopen toernooi.

Mijn uitstekende eerste toernooihelft heeft mij zowel de ratingprijs onder 1700 (een flesje wijn en een mooi boek met de titel The Kaufman Repertoire for Black and White) als ongeveer 40 Elo-punten opgeleverd. Zeer tevreden dus.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door HenkDizz »

Dank voor de verslagen en anekdote en gefeliciteerd met de prijzen en ratingpunten!
Chris slotpartij is te vinden op Schaaksite http://schaaksite.nl/page.php?al=goudri ... ap-utrecht (zie viewer) Zijn tegenstander was onherkenbaar vergeleken met eerdere partijen tegen Rode Lopers.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Majnu »

peterdas schreef:Het hoogtepunt in schaakopzicht was de spectaculaire remisepartij tegen Tony Hogerhorst, de groepswinnaar van vorig jaar. Tegen een correct stukoffer was het moeilijk de beste verdediging te vinden, Tony vond hem na lang nadenken en vanaf dat moment stond het bord in brand. Deze partij volgt zeker nog op het forum. .
Als je de partij in het forumdeel Schoonheidsprijs plaatst dan maak je kans op nog een prijsje!
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door peterdas »

Majnu schreef:Als je de partij in het forumdeel Schoonheidsprijs plaatst dan maak je kans op nog een prijsje!
O, ik dacht dat alleen partijen uit de interne of externe competitie daarvoor in aanmerking kwamen. Maar in dat geval plaats ik hem daar, hoewel ik eerst eens goed wil bekijken of de partij echt zo spectaculair was als ik in alle euforie dacht... Op de een of andere manier lijken partijen vaak veel korter als je ze naspeelt. Dat zal wel komen door de hele vracht varianten die je tijdens de strijd hebt gezien en die voor jou dan onderdeel uit maken van de partij.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Open Kampioenschap van Utrecht, 8 t/m 10 juni 2012

Bericht door Majnu »

Ook toernooipartijen komen in aanmerking. Voorwaarden zijn:
- Gespeeld door een rode loper
- Gespeeld met toernooitempo (dus geen rapid)
- Gespeeld dit seizoen
Plaats reactie