Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december 2011

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Kees »

Weer een leuk toernooi. Met 12 groepen (A t/m L) van 8 en een jeugdgroep weer ruim 100 deelnemers. Zelf ook wel lekker gespeeld. Ik dacht dat ik in groep B kanonnenvoer zou worden, maar het niveau viel me alles mee. We waren allemaal aan elkaar gewaagd. Helaas verprutsten Majnu en ik onze kansen in de laatst ronde. Voordat de laatste ronde in ging, konden we in theorie allebei de groep nog winnen.
We hebben ook goed rondgekeken om wat ideetjes op te doen om ons eigen toernooi wat op te krikken.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Majnu »

Een fragmentje uit de partij Majnu vs Kees. Ik heb niet genoteerd. Maar ik geloof dat het fragment zo wel klopt.

Na 12...Lb7 was deze stelling ontstaan:



Ik speelde hier 13.Lg6! en schatte in dat het een heel korte partij zou kunnen worden. Kees verdedigde met 13...Tf8 (beter is 13...0-0) en toen miste ik de simpele winst 14.Lxf7+, Txf7 15.Dg6. In plaats daar van deed ik 14. Pxe6, Da5 15. Ld2
En vele fouten en blunders aan beide zijden later won ik.

@ Timo: de stelling is ontstaan na Shabalov's g4.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Timo »

Leuk fragment! Klopt het dat je de laatste tijd probeert agressiever te spelen?
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december 2011

Bericht door Majnu »

Ja, doordat ik meer aandacht geef aan activiteit van de stukken en me meer richt op initiatiefbehoud zie ik meer aanvalskansen in mijn partijen ontstaan. Ik heb het idee dat dit een goede opvulling is van een gat dat ik in mijn spel had.
In mijn partij tegen Olger in de interne heeft dit goed resultaat gehad. Het is nu afwachten en doorwerken om te zien of het blijvend kan zijn.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door HenkDizz »



Mooie zet Majnu. In de stijl van het Letse schaak: de dynamiek uit de stukken halen. Tal, Vitolins. Shabalov, Shirov en Lanka

Lg6 deed aan mijn Kurzpartie tegen van Duijl denken.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door HenkDizz »

deed me (anders staat het zo arrogant, nietwaar?)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Majnu »

Mooie miniatuur Henk!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door HenkDizz »

Die speel ik nog steeds met plezier na.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Kees »

Ja, dat zetje verraste mij volkomen, maar ik kan daar ook wel van genieten hoor. Ik zal het thema zeker onthouden. Toen Majnu niet optimaal speelde, wurmde ik me er nog uit en daarna volgde een woeste partij waarin we beurtelings gewonnen en verloren hebben gestaan. Het publiek stond op de banken!
Ik moedig de nieuwe stijl van Majnu natuurlijk alleen maar aan. Toch heb ik het idee dat Majnu in tactische stellingen een stuk minder sterk is dan in positionele stellingen. Zeker tegen wat sterkere tegenstanders.
Maar als je niet bang bent een aantal keren flink op je snufferd te gaan, dan moet je er uiteindelijk (nog) beter van worden. Denk ik.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door HenkDizz »

Je stijl veranderen. Nieuwe openingen (met nieuwe pionstructuren) spelen is alleen maar bevorderlijk voor je spel. Goed je zult een paar keer tegen een 0 oplopen, maar uiteindelijk gaat je spel , je inzicht in het spel er op vooruit.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Timo »

@Henk: erg leuk, die Kurzpartie, ik moest hardop lachen!

@Kees: volgens mij is het punt met Majnu meer dat hij niet gewend is aan open stellingen, waardoor hij daarin weleens kansen mist zoals tegen jou. Ik vind hem tactisch juist wel sterk, hij vindt in onze partijen vaak gaten in mijn combinaties. Alleen is hij dus gewend dat rekenvermogen meer voor kleinschalige acties in te zetten.
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Kees »

Ja, 'open stellingen' is beter verwoord dan 'tactisch'. Ik baseer mij misschien te veel op afgelopen toernooi, waarin wij in dezelfde groep zaten en ik Majnu eens goed van nabij heb kunnen beobachten. Ik heb hem een paar partijen zien winnen én verliezen die totaal niet des Majnus waren:totale chaos vol wederzijdse blunders. Maar goed, dat was rapid-schaak. En ook wel een beetje kenmerkend voor onze groep. Misschien dat ik me daarom nog redelijk heb weten te handhaven. Kortom, een leuke groep. De winnaar met 5 uit 7 was een degelijke remiseschuiver.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door HenkDizz »

Zijn er ook nog uitslagen te vinden? Ik zie alleen een deelnemerslijst?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door PeterT »

Kees schreef:Weer een leuk toernooi. Met 12 groepen (A t/m L) van 8 en een jeugdgroep weer ruim 100 deelnemers. Zelf ook wel lekker gespeeld. Ik dacht dat ik in groep B kanonnenvoer zou worden, maar het niveau viel me alles mee. We waren allemaal aan elkaar gewaagd. Helaas verprutsten Majnu en ik onze kansen in de laatst ronde. Voordat de laatste ronde in ging, konden we in theorie allebei de groep nog winnen.
We hebben ook goed rondgekeken om wat ideetjes op te doen om ons eigen toernooi wat op te krikken.
Geen verenigingsprijs dit jaar begrijp ik.

Veel deelnemers! Zou dat ook komen door een gunstiger datum in vgl. met ons toernooi ? Wij zouden, zo makkelijk (met o.v.) bereikbaar, natuurlijk veel meer deelname moeten hebben.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Kromme Rijn-toernooi in Wijk bij Duurstede, 10 december

Bericht door Henk »

Jij hebt zeker geen auto, dat je er zo tegenaan kijkt? :-) In Dorestad kan iedereen komen en parkeren, zonder vertraging.
Plaats reactie