Tata Steel Chess 2011

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Bericht door Kees »

Tanja, Timo en ik spelen van 20-23 januari mee met het journaille.
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Bericht door Arnold »

Pieter schreef:

Code: Selecteer alles

Lutz,Chris                 Utrecht      1835   4
Heck,Sjef van              Nieuwegein   1722   5
Bakker,Pieter              Utrecht      1659   6
Oostenbrugge,Gert-Jan van  Utrecht      1546   6
Toby,Almer                 Utrecht      1520   6
Velings,Mike               Utrecht      1609   6
Kamp,Gerwin van der        Bilthoven    1515   7
Gelder,Arnold van          Utrecht      1556   7
Wal,Geurt van de           Utrecht      1439   8
Lingen,Henk van            Utrecht      1397   9 (zeer waarschijnlijk toch 8)

en in groep 9: onze ex, Kees Reijmers
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Bericht door Henk »

Als ik me niet vergis DRL 3.5 uit 7 in ronde 1. Gezellige boel hier, met enkele damrakkers en de vaste club uit Almers vorige schaakclub.
Helaas trof ik weer een puber van 118 die veel sterker was dan 1188, maar ik kwam met remise weg.
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Pieter »

Henk schreef:Helaas trof ik weer een puber van 118 ...
Da's wat je noemt een puber op leeftijd!

Ik heb in mijn groep twee jongens van een jaar of 12, en een vrouw. Een van de jongens zit ook nog eens in een rolstoel! Gelukkig zijn het wel 'normale' kinderen. Mijn tegenstander van gisteren (het niet gehandicapte jongetje) dacht langer na dan ik! Ik was daardoor wel een beetje van slag. Jongetjes van 12 horen verveeld om zich heen te kijken, chips-etend, a-tempo spelend of met hun vriendjes tikkertje spelend veel sterker te zijn dan hun rating zou doen vermoeden. Dit jongetje speelde de opening wel a-tempo, maar ging daarna ineens heel veel tijd gebruiken. Ik ging verveeld om me heen zitten kijken, en heb om de tijd te doden uiteindelijk maar een pakje kaugom gekocht.

Rare pot gespeeld trouwens. Ik kwam gedrukt uit de opening, en dat bleef het hele spel zo. Mijn tegenstander bouwde de stelling goed uit, maar toen alles goed stond wist ie het niet meer, en ging ie een rare ruil aan, waarbij zijn voordeel verdampte. Daarna stond ik heel even gewonnen, maar moest ik ineens een kwal afstaan. Het resultaat was een interessant eindspelletje, waarin ik een doorgeschoven vrijpion had, en hij een kwal. Dat werd remise.
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Bericht door Geurt »

Ik speel gelukkig gewoon in een groep van drie oude mannen en een wat jongere vent. Die won, net als de oudste van het clubje, die mij er af speelde. Eigenlijk deed ik het zelf. Met zwart speelde ik Albins tegengambiet (1. d4 d5 2. c4 e5) en kwam daar met een betere stelling uit, ondanks de pion minder. Helaas verklootte ik op zet 13 een paard. Toch maar doorgespeeld en me op zet 36 mat laten zetten.
De nazit was erg gezellig, met veel De Konincks en bittergarnituur en Arnold die een lieve, onschuldige Limurgse meneer schoffeerde.
Om 13.30 uur ronde 2, weer met zwart.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Ga door met deze sfeerverslagen, erg onderhoudend!
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Bericht door Jacco »

Pieter schreef:
Henk schreef:Helaas trof ik weer een puber van 118 ...
Da's wat je noemt een puber op leeftijd!

Ik heb in mijn groep twee jongens van een jaar of 12, en een vrouw. Een van de jongens zit ook nog eens in een rolstoel!
Ik heb een paar weken geleden verloren van dat jongetje. Ik blunderde een stuk weg en hij zag het.

Ik ga nu je kat eten geven.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Bericht door Henk »

Vandaag verloren van die andere puber. Groep 9 blijft de hel op aarde.
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Bericht door Kees »

Mooi thema voor een artikel in de Balans, Henk!
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Bericht door Geurt »

Ik sleepte er in ronde 2 met alweer zwart een remise uit tegen een volwassen meneer die zich voorstelde als F. Otten. Bijna de hele partij lang - 4,5 uur - heb ik tegen een stelling met een pionnetje minder aan zitten kijken. Dat extra pionnetje van wit stond aan de rand en dat bleek met allebei een toren en op de andere vleugel twee pionnen niet voldoende voor de winst. F. Otten bood daarom maar remise aan. Buiten was het al donker en het zaaltje waarin mijn groep speelt was al helemaal leeg, op ons en de scheidsrechter na dan.

Ons zaaltje zit goed verstopt in een hoek van het gebouw en daglicht dringt er amper binnen. De indrukwekkende sfeer van de grote zaal is ver weg, met zijn honderden schakers onder wie de allerbesten van de wereld. Op de 32 spelers te troosten die in mijn grauwe zaaltje zitten, noemt de organisatie het de VIP-room. Gisteren zat aan het tafeltje naast mij in de VIP-room een blinde meneer langdurig te wachten op zijn tegenstander. Zijn geleidehond lag ook trouw te wachten en gromde wat. De blinde meneer voelde af en toe aan de speciale blindenklok hoeveel tijd verstreken was van het uur dat hij moest wachten. De wegblijver was boos, omdat hij gisteren vlot naar huis kon toen hij tijdens zijn partij luidruchtig opgebeld werd door zijn vrouw. Dat laatste voerde hij aan als excuus ("ze mag me helemaal niet bellen"), maar de arbiter vond dat niet erg zwaar wegen. De man wilde het toernooi helemaal voor gezien houden. De hoofdscheidsrechter van het toernooi moest er aan te pas komen en dreigde met de zwaarste straf: levenslange uitsluiting van verdere deelname aan het hoogovenstoernooi. Dat vond de man wat te pittig en dus verscheen hij na ongeveer drie kwartier toch maar aan het bord, waar hij de blinde man vlot versloeg.

De DRL-delegatie kende opnieuw een moeizame dag. Alleen Arnold en Chris wonnen, Pieter, Gerwin en Henk verloren (voornamelijk van kinderen) en Almer en ik speelden remise. Vandaag om 13.30 uur de derde en laatste ronde. Alleen Chris heeft met 1,5 uit 2 nog kans op de eindoverwinning. Laatste in de groep kunnen we allemaal nog worden.
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Pieter »

Gisteren tegen jongetje nummer twee gespeeld en verloren. Ik kwam prima uit de opening (1.f4??), bouwde mijn stelling uit, en deed vervolgens steeds net niet de beste zet. Resultaat was na 30 zetten een moeizame stelling, waarbij de witte stukken alle mooie velden hadden, en mijn paard was veroordeeld tot manoeuvres op a6, b8 en c6. Na 40 zetten kon ik opgeven.

In de nacht van vrijdag op zaterdag gebeurde er trouwens nog iets opmerkelijks. Fokke, een van de Rotterdamse vrienden van Almer, liep na het afpilzen langs het donkere duinpad naar het hotel terug, toen hij ineens beweging voor zich zag. Een donkere gestalte wankelde onzeker heen en weer. Hij zwaaide gevaarlijk heen en weer, leek te gaan vallen, wist zich tenauwernood staande te houden, en viel vervolgens toch languit achterover in de duinpan. Fokke liep er geschrokken op af, en informeerde of het wel goed ging. Nee hoor, zei de man, die een bekende Utrechtse schaker van Duitse komaf bleek te zijn. Er is niets aan de hand. Alles gaat prima. Fokke besloot de man toch maar te helpen, en ondersteunde hem naar het hotel. Onderweg bleef de man aan een stuk door verklaren dat het echt prima met hem ging, hoewel Fokke moeite had om hem op de weg te houden.

De volgende morgen zat de Duitser weer fris gewassen en geschoren aan het ontbijt, en was hij het hele incident vergeten.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Bericht door PeterT »

Geurt schreef: De nazit was erg gezellig, met veel De Konincks en bittergarnituur en Arnold die een lieve, onschuldige Limurgse meneer schoffeerde.
Moet die meneer ook maar niet uit Limurg komen. Waar leg dat ?
Oh, Arnold zei je. Dan maakt het niet uit waar die meneer vandaan komt. Het zit in zijn (A's) bloed. Maar zoals ik al eens eerder hier in een ander draadje zei: Dit soort dingen heeft zijn eigen gevolgen en lost zichzelf op.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Bericht door Henk »

Vandaag tot slot een halfje, tegen een volwassen Amsterdammer. De pubers hebben me dit weekend wel 27 elopunten gekost. Ik sta nu virtueel op 1416. Van de Rode Lopers veegde vandaag alleen Geurt z'n tegenstander van het bord. Verder halfjes en nullen. Toen met 6 man in de auto van Geurt naar huis (Gerwin in de kofferbak). Nu thuis de wonden likken, en nazien waar het fout ging.
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Bericht door Kees »

Mannen, ik ben trots op jullie. Ongetwijfeld hebben jullie De Rode Loper in het café op waardige wijze vertegenwoordigd!
Arjan

Bericht door Arjan »

pfoeee die Giri toch
Plaats reactie