ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door JosH »

@HenkDizz: helemaal geen gek idee! Wit zal dan iets als 29.c3... moeten doen, maar zwart staat dan wel beter.
"One life, live one!"
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door JosH »

In de vijfde ronde trof ik Chris vd Meer en het ging zo snel dat ik de prijs voor snelste overwinning kon binnenslepen (helaas vergat ik hem aan het eind van de avond mee te nemen :( ; heeft de organisatie hem kunnen redden voor volgende week?). Dit was de partij in kwestie:



Als het een beetje had meegezeten had ik ook nog de speciale prijs voor het eerste stuk op de onderste rij gewonnen, maar Arnold was me net voor :)
"One life, live one!"
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door Arnold »

JosH schreef:In de vijfde ronde trof ik Chris vd Meer en het ging zo snel dat ik de prijs voor snelste overwinning kon binnenslepen (helaas vergat ik hem aan het eind van de avond mee te nemen :( ) heeft de organisatie hem kunnen redden voor volgende week?
Arnold was je net voor :lol: je won de strijd om de witte wijn, ondanks mijn eerdere claim, maar toen je hem 's avonds vergat... greep ik de kans die mij geboden werd :twisted:
De rode staat nu voor jou in de kast ;)
JosH schreef:Als het een beetje had meegezeten had ik ook nog de speciale prijs voor het eerste stuk op de onderste rij gewonnen, maar Arnold was me net voor :)
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door JosH »

Tegen Pascal Boittin raakte ik met wit (aan zet) verzeild in deze stelling:



In de veelheid van varianten raakte zowel ik als Pascal het spoor bijster, maar Pascal was degene die de voorlaatste fout maakte :|

Savielly Tartakower: "De overwinning gaat naar de speler die de voorlaatste fout maakt."
"One life, live one!"
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door HenkDizz »

De diagramstelling ziet er niet goed meer uit voor wit.
René heeft goede kans de ZAK te winnen. Een halfje is voldoende! Nu maar hopen dat de loting in ronde 7 goed uitvalt.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door Kees »

Ik zit te denken aan Td1...
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door JosH »

@Kees: dat is wat ik speelde! Maar toen kwam ...Pe1
"One life, live one!"
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door peterdas »

JosH schreef:@Kees: dat is wat ik speelde! Maar toen kwam ...Pe1
Na Ta,b, of c1 volgt ook Pe1, dus dan lijkt me Dxf3 nog het enige alternatief. Maar ik zie ook niet hoe dat nog iets redt. Misschien na Txf3 Pe4?
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door Kees »

Dus dat paard moet er af en dan dameruil en eindspel dat materieel gelijk staat, maar waarbij ik liever die toren heb...
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door Kees »

O nee, na Txe1 komt gewoon Df1+ en mat... Hoe heb je je hier uit gered, Jos?
Na Pe1 dan De2, enige zet?
Wat een leuke stellingen heb jij toch vaak...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door HenkDizz »

Dat heeft Jos dus niet. Pascal maakte de voorlaatste fout.
...Pe1 is wel een technische oplossing. I.p.v. een zeer goed tot gewonnen eindspel had zwart ook ...Lc7 kunnen spelen. Bedoeling is mat op h2. Wit kan daar niet veel aan doen lijkt me.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door JosH »

Na ...Pe1 kwam mijn Pe2 (zodat het paard er nog tussen kon op g1), maar na ...Lb8 speelde ik g3... en miste dat nu ...Pf3 direct uit is :(
I.p.v. g3... had ik bijvoorbeeld rustig c5... of c3... kunnen spelen en het is dan nog niet zo duidelijk wie er aan het langste eind gaat trekken... want zwart krijgt problemen met zijn onderste rij.
"One life, live one!"
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door HenkDizz »

Waarom niet eenvoudig 1.Td1 Pe1 2.Pe2 en nu ...Df1+ Wit kan alleen 3.Pg1 spelen. Na 3...Lf2 is wit weer gedwongen 4.Txe1 te spelen en zwart staat zeer goed.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door HenkDizz »

HenkDizz schreef: René heeft goede kans de ZAK te winnen. Een halfje is voldoende! Nu maar hopen dat de loting in ronde 7 goed uitvalt.
René ontbrak! Zat hij bij de plaatselijke FC op de tribune? Die wedstrijd werd een dag vervroegd. Jammer, ik had hem graag de eerste plaats gegund.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - Zomer Avond Kompetitie 2017

Bericht door Henk »

Inderdaad, hoewel Rene van de indelers deze zomer wel een heel mooi pretpakket voorgeschoteld had gekregen.

Zelf was ik er ook weer, en mocht tegen Roel de Lange. Die won wel een fles wijn, maar kwam er niet aan te pas: In deze stelling ben ik met wit aan zet:

Plaats reactie