Guernsey 2015

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

18...bxa6 gespeeld. Na 19.Pd5 heeft wit een plus.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

Te laat gezien denk ik. Anders had hij wel voor ...axb5 gekozen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

Peter ook remise. 20 ...Pxe4 was een stukoffer. Wit had wrsch kunnen profiteren met 22.Pd6+ en De5+ komt in de stelling met aanval op Th8. In elk geval leuk om jullie live te kunnen volgen!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey 2015

Bericht door Peter Hoogakker »

Ja, het was me het dagje weer wel. Leuk dat de live-borden nu eindelijk werken. Naar ik begrepen had haperde deze nog al eens.
Inderdaad had ik vandaag weer eens een echte Leeuw (dat klinkt beter dan "patentzetjes") op het bord. Deze man pakte het voortvarend aan, en was net een zet eerder met zijn aanval op de damevleugel. Ik moest ingrijpen met a6, en kreeg deze stelling:



Op zich niets aan de hand, allebei onze kansen zo oordeelde ik. Fritz is het er wel mee eens, hij geeft wit een bescheiden plusje.
Van hieruit naar de stelling die Henk van commentaar voorzag. Ik was wel degelijk Tc8 van plan, en had ook gezien dat ik het paard niet kon pakken wegens axb7. Maar door zelf op a6 te slaan dacht ik een leuke vrijpion te hebben die door mijn lopers ondersteund nog wel een rol zou gaan spelen. Zie deze stelling:



Wat ik totaal niet gezien had is dat nu 19. Pd5 inderdaad erg sterk is volgens Fritz. Morgen eens uitzoeken waarom, want onder ons gezegd zie ik het nog steeds niet....

Weer een paar zetten later had ik deze stelling:



En hier begon ik spoken te zien. Ik dacht machteloos te zijn tegen het verdubbelen van zijn torens, en zag mijn hele damevleugel opgerold worden. In werkelijkheid staat zwart hier na exd een klein beetje beter, maar ook rokeren is prima. In een vlaag van verstandsverbijstering besloot ik echter op e4 te offeren. Na 20. Pxe4 - Pxe4 21. Dxc2 stond het zo:



Ik rekende nu op Dd3, en dat speelde hij ook. Zo werd het remise. Er zijn echter 2 vernietigende zetten waarna het meteen gedaan is met zwart. De ene is al genoemd, namelijk Pxd6.

Wat is de andere zo mogelijk nog spectaculairdere zet?

Morgen zitten Wim en ik met Wit aan bord 3 en 4, en zullen dus niet live te volgen zijn. Jan remiseerde vandaag tegen Jan-Maarten v/d Boogaart. Morgen treft hij Pal Magnussen, die op papier 100 puntjes minder heeft.

Wordt weer vervolgd.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

Dat "patentzetjes" was idd niet erg vriendelijk, Peter. Je stopt nu eenmaal je hele ziel en zaligheid in DE LEEUW :-)
De andere zet is

Lb5! en de toren staat in

Succes morgen, of beter vandaag.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
WimvH
Berichten: 114
Lid geworden op: vr okt 12, 2012 00:03

Re: Guernsey 2015

Bericht door WimvH »

Henk,
de 9 zetten van mij in ronde 3 waren er toch nog 20. Maar als 'live' het begeeft, kun je dat natuurlijk niet volgen.
Die remise voelde na afloop trouwens als een overwinning. Ik verloor in de opening een vette centrumpion (ik speel ook eens een keer live), maar ik vocht me terug tot een kwaliteitswinst tegen 2 pionnen. Mijn tegenstander kon voor een derde gaan, maar werd bang van mijn twee torens en bood remise aan?!
Een lucky escape dus.
Vanmiddag weer naast Peter!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

Dat defecte bord was me ontgaan Wim. Vond het ook al opmerkelijk om midden in de opening tot remise te besluiten. Op PlayChess zie ik alleen de eerste 9 zetten. Op de site zie ik überhaupt de partij niet meer.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey 2015

Bericht door Peter Hoogakker »

Ik denk dat ik onder een gelukkig gesternte geboren ben. Gisteren namelijk een punt gewonnen, waar ik de partij eigenlijk had moeten verliezen...
Op zich speelde ik een goede pot, alleen aan het eind maakte ik een denkfout. Zie hier de partij:



Voor de geïnteresseerden; pak de stelling er eens bij na de 42e zet van wit. Het idee was natuurlijk om met de vrijpion de zwarte koning weg te lokken, en ondertussen met mijn koning de zwarte pionnen op te eten.

Vraag van vandaag: waarom had dit niet moeten werken?

Vandaag aan het eerste bord een pot tegen de koploper. Die doet er toe, want de eventuele winnaar hiervan is vrijwel verzekerd van de eerste prijs, al dan niet gedeeld. Edwin Baart zit aan bord 2, en Wim (die gisteren remise speelde) aan bord 3. De Hollanders doen het prima zover :-D

Jan speelde gisteren ook remise, en wel tegen Oud Zuylenaar Jan Maarten.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

44...e3 is pas de verliezende zet Na
44...g4! wint zwart nog steeds.

Vandaag remise zie ik. Succes op de slotdag! Wim heeft denk ik de prijs in zijn leeftijdscategorie. Wellicht zit er meer in het vat.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Guernsey 2015

Bericht door Fred Lucas »

@Peter, als Da4+ is verhinderd speelt zwart 6..Pxe4. De zetvolgorde 2.Pf3 3.c3 is om die reden minder goed na 2..d6.
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey 2015

Bericht door Peter Hoogakker »

Helaas verloren....het verschil tussen (gedeeld) eerste en naamloze middenmoter is hier niet zo heel groot blijkt.
Wim heeft nog alle kans in een leuk eindspel, op dit moment live te volgen...Als ie wint is hij eerste. (ook gedeeld)

Ik ga mij nu naar de bar begeven, dus de kans is groot dat dit de laatste post is.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

Wim wint! Op tie break de winnaar van de groep. Naast het geld ook de trofee :) http://chess-results.com/tnr171307.aspx ... =30&wi=821 Gefeliciteerd!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey 2015

Bericht door HenkDizz »

“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Guernsey 2015

Bericht door Fred Lucas »

Een mooi resultaat Wim, gefeliciteerd!
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Guernsey 2015

Bericht door Timo »

Proficiat, Wim! Voor de tweede keer achter elkaar, je bent een monster! Peter is toch nog achtste, dat vind ik geen naamloze middenmoter.
Plaats reactie