Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Seth »

Ik mocht in de eerste ronde met wit van Tjerk Hacquebord winnen. Tjerk koos voor een specifieke variant van de Benoni, die Majnu ook speelt. Ik wist helemaal niet dat Tjerk dat ook speelde. Ik heb deze variant al 2x op het bord gehad tegen Majnu in de interne. Daardoor kon ik mooi gebruik maken van de kennis die ik had opgedaan in mijn voorbereiding/na-analyse van deze 2 partijen. Gevolg was dat ik zeer prettig uit de opening kwam. Tjerk koos voor een verkeerd plan gebaseerd op een pionwinst-truc. Maar de truc klopte van geen kant, met als gevolg dat Tjerk flink materiaal moest inleveren. Er resteerde een gewonnen stelling, die ik nu eens voor de verandering gedecideerd, zonder ruimte voor tegenspel, wist uit te schuiven.
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Seth »

Fred Lucas schreef:

Zwart staat erg goed. De witte koning voelt zich niet geheel veilig en ik besloot de stelling te openen.
(Het openen van de stelling is ook de eerste keus van Houdini. Bemoedigend als Hij een positioneel beslismoment goedkeurt).
@Fred
Inderdaad staat zwart erg goed. Op de manier zoals het bij jou fout ging, ik denk dat mij dat ook heel goed had kunnen overkomen. De zaak 'forceren' is ook iets dat mijn spel kenmerkt. Ook ik zou in jouw geval bij zet 21 niet zijn gegaan voor een vol torenoffer. Zeker als een geforceerde winst niet is uit te rekenen, dan is gevoelsmatig erg link een toren te offeren. Als je verrekent, tja, dan weet je dat je een nul te pakken hebt. Wij mensen zijn nu eenmaal geen Houdini..

Nu ik zo rustig naar het eerste diagram kijk, zie ik nog een andere mogelijkheid (zonder computer). Houdini zal het misschien niet geheel met mij eens zijn, ik denk wel dat het praktisch goede beslissing zou zijn geweest. Je zou ook 19... Da3+ 20. Kb1 Tb6 kunnen spelen. Dat houd de optie open of je alsnog al naar gelang wits antwoord de stelling wilt openen. Bovendien dient Tb6 meerdere doelen: Ta6 is mogelijk, het dekt d6, torenverdubbeling op de b-lijn is mogelijk (waar na het openen van de stelling het torenoffer op b3 nog sterker zou zijn). Ook het is dan mogelijk om de stelling niet te openen, maar een keer b4 te spelen. Dat sluit de stelling, maar het beperkt ook het witte tegenspel. En natuurlijk is nog altijd de dreiging om alsnog Ta6 of a7-a5-a4 te spelen.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Fred Lucas »

Seth, ja, een vergelijkbaar plan overwoog ik voordat ik Tab8 speelde.
Da3+ en (met de toren nog op a8 en wit nog een toren op d1) met a5, a4 de stelling binnenkomen. Waarschijnlijk het meest eenvoudige plan. Wit moet Kb1 spelen (Da3+ Db2 verliest de loper op e3) en de witte koning staat daarna direct in de vuurlinie.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Henk »

Na 31 zetten kreeg ik een hand van Oele Dijkhuis. Niet heel verbazend, hij stond immers mat. Vrijdag eindelijk met wit.

Fred en Tanja remise, Almer, Seth en Majnu iets minder.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Majnu »

Van goed tot gewonnen naar een verloren stelling omdat ik me niet wilde neerleggen bij remise.
Zo gaat het wel eens...
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Fred Lucas »

Met zwart tegen Albertus ten Hertog.
Wit komt iets beter uit de opening. Vervolgens wordt een gecompliceerd middenspel onthuld met veel te veel keuzes voor een gewone dinsdagavond.
Na 27.Db4 verschijnt een vertrouwd beeld uit de KID. Zwart speelt 27..g4 en neemt na twee keer ruilen op e4 om een eindspel in te gaan dat beter staat.

In onderstaande stelling speelde ik 39..Lxd5 en vermoedde niet al te opvallend winst. Het paard hopt intussen naar voren. Ik verlies de kwaliteit en het staat weer gelijk.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Majnu »

Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Moira vierkampentoernooi. 25 sep. 29 sep. en 2 okt. 2015

Bericht door Fred Lucas »

Een partij met een moeilijk vroeg middenspel vrijdag.

Hier de kritieke stelling waar ik hoe dan ook 17.Le3 had moeten spelen. Ik speelde 17.De2 met als pointe dat na 17..Lc5+ 18.Kh1 fxe5 19.Dxe5 wit zijn stuk terugwint. Zwart speelt echter 17..Kg7 en staat daarna erg goed. Veld c4 is één van de kleinere probleempjes. De torens komen eraan. En aanschouw ook dat dominerende loperpaar!
Wit kwam niet meer toe aan ontwikkeling van zijn damevleugel. En zo kun je niet spelen.
Plaats reactie