Open NK Dieren 21-30 juli

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

HenkDizz

Re: Open NK Dieren 21-30 juli

Bericht door HenkDizz »

Timo schreef:We hebben het deze zomer trouwens goed geregeld met de deelname van Rode Lopers aan toernooien. SPA, Gent, Dieren, het is net een estafette. Seth en Mitchel gaan nog naar Riga, maar dat begint pas op 10 augustus. Voorstel aan het bestuur: een aanmoedigingspremie voor leden die daar tussenin een toernooi willen spelen.
HenkvL speelt ook dit jaar weer mee in Vlissingen. Begint over een week.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo

Bericht door Timo »

Het bestuur lost het zelf op, goed zo! De gaatjes in het estafetteprogramma (een dag ruimte tussen Dieren en Vlissingen en ook een dag tussen Vlissingen en Riga) kunnen we waarschijnlijk wel door de vingers zien...

Ondertussen horen we maar niks van Peter en Wim. Dat lijkt me geen goed teken.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Peter wint van Karel van Delft (Na 2x Timo en 1x Jacco loopt Karel nu tegen z'n 4e DRL-0 aan)
Wat is er met Wim aan de hand? Wederom een 0 en al (virtueel) 50 ratingpunten ingeleverd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Peter Hoogakker

Bericht door Peter Hoogakker »

peterdas schreef:1.Ta1 Txd4 2.Txa3 Td2+ en het paard valt eraf.
Klopt helemaal.

Vandaag met zwart een prima partij tegen Karel van Delft - een verschrikkelijk aardige kerel - gespeeld. In onderstaande stelling zijn veel zetten goed, maar wat is de leukste?

Zondag is een rustdag, maandag ploeteren we weer verder.
You're gonna hear me roar
Timo

Bericht door Timo »

Ik kies voor 1...Pd5. Succes morgen!
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Ik zou 1...Pxe4 willen spelen, omdat na 2. Dxe4 Td4 volgt?
Peter Hoogakker

Fred Lucas schreef:Ik zou 1...Pxe4 willen spelen, omdat na 2. Dxe4 Td4 volgt?
Yes..... dat deed ik ook. Alleen kunnen er verwikkelingen komen als wit eerst terug offert op f7. Maar ook dan blijft zwart goed staan. Mijn tegenstander zag het niet en deed Pxe4 waarna zwart een gezonde pion voorbleef en de pot won.

Vandaag helaas verloren in een bijzonder lange pot. Ik heb nog niet de moed gehad hem te analyseren, maar ik heb beslist kansen gehad. Misschien morgen een diagrammetje..

Wim heeft gelukkig weer eens gewonnen, en staat nu met 2.5 in de middenmoot.
Peter Hoogakker

Bij deze nog een diagram:

Ik heb wit en ben aan zet. Hoe staat het hier, en wat moet wit spelen?
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Ik vrees dat zwart beter tot gewonnen staat. De g- of de b-pion kan niet worden gestopt en wit zie ik niet snel promoveren.
Schaak op g5 is niets na Tg6. De zwarte koning alleen stopt de 3 verbonden vrijpionnen na f4-f5 en Txg5. Tf5 is volstrekt zinloos.
Wat dan? Eliminatie. Het enige dat niet direct verliest is torens ruilen op h6, e5-e6 en lopen met de e- en h-pion. Het lijkt me te sloom, maar dan speel je nog even.
Echter! Toreneindspelen zijn remise nietwaar?
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Na torenruil promoveren de witte e-pion en de zwarte g-pion tegelijk. Dan krijg je een dame-eindspel die niet te analyseren is. Moeilijk...
Jaap

Bericht door Jaap »

Ik zou denk ik toch gaan voor het onooglijke Tf5 in de hoop op Txh4 als antwoord. Dan heb je na Tg5+ namelijk beide zwarte vrijpionnen weer onder controle. Als zwart echter niet antwoord met Txh4 maar met de toren op de zesde rij blijft dan denk ik dat zwart uiteindelijk toch wel zal winnen.
Peter Hoogakker

Ik ben onder de indruk :-D

Na torenruil promoveren inderdaad beide partijen. Wit is eerst maar kan het schaak niet ontlopen:

55. Txh6 Kxh6 56. e6 Kg7 57. h5 g3 58. Ke2 g2 59. Kf2 b3 60. h6+ Kxh6 61. e7 b2 62. e8D g1D 63. Kxg1 b1D

Omdat ik echter totaal incapabel ben een stelling juist te beoordelen dacht ik hier gewonnen te staan, en koos voor Tf5. Ook dit verliest nog niet direct:

55. Tf5 Tc6 56. e6

en nu 56. ... b3 57. Tf7 Kg8 58. Tb7:

of ook 56. .... Txe6. 57. Txd5:

Ik speelde echter 56. Tg5 (??) om na Tg6 huilend op te geven. (Nu ja, na nog 3 zetjes dan)

Vandaag hebben Wim en ik prima gespeeld. Morgen mag ik aantreden tegen Jorik Klein, zo'n klein rotjochie waarover louter lovende woorden zijn te vinden op internet.
In de ochtend zal ik nog een diagrammetje van mijn mislukte leeuw van vandaag plaatsen. (Die zoals het een leeuw betaamd nog wel in winst werd omgezet)
Timo

Bericht door Timo »

Is in het laatste diagram 56.h5 niet nog iets? Na iets als 56...Txg5 57.fxg5 g3 58.h6+ Kh7 59.Ke2 b3 60.e6 promoveert zwart wel eerst, maar zonder schaak, dus wit haalt ook dame.
Peter Hoogakker

Hier heb ik in de partij totaal niet naar gekeken, maar faalt volgens mij toch. Net als in de allereerste variant promoveert zwart eerst met de g-pion, en lokt zo de koning naar g1. Daarna promoveert zwart met zijn b pion wel met schaak.
Peter Hoogakker

Zoals gezegd nog een fragment uit mijn partij van gisteren:

Wit heeft zojuist heel hebberig Pg5-e6 gespeeld. Hij had de druk verder moeten opbouwen met iets als Te1. Welke zet trekt alles weer helemaal gelijk voor zwart?
Plaats reactie