Rode Loper Rapid 17 november

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Jan H. Prins
Berichten: 162
Lid geworden op: vr apr 01, 2005 17:08

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Jan H. Prins »

Pieter you've got mail
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Pieter »

Uitslagen staan op de site!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Majnu »

Uit USF:
Gerard Mulder schreef: 18-11-2012 14:52 Gerard Mulder
Rapid toernooi Rode Loper groep 7

Als oud UCS-lid en tegenwoordig persoonlijk KNSB-lid, maar eens ingeschreven om de oude strijdmakkers te ontmoeten. Tja men is een aantal keren verhuisd, zo ook ik.
Nadat ik de parkeertarieven had vernomen en het verhaal over de bar, was de beslissing al rap genomen, ik ga treinen. Nu valt dat treinen niet echt mee, kaartje kopen, dat kan gelukkig via internet, maar dat had nog wat voeten in aarde.
Uiteindelijke lukte het mij, digibeet als ik ben, om iets fatsoenlijks uit de printer te laten rollen, waarbij de conducteur genoegen zou nemen.
De reis begon in Almere Oostvaarders, op station Almere Centrum, de eerste verrassing, u mag via Amsterdam reizen. Nu is Amsterdam geen verkeerde stad, maar ik moet wel naar Utrecht!
Onderweg doet de conducteur nog gewichtig, ik moest mijn paspoort laten zien. Hierbij begint hij hardop te lezen, G.S.T. Mulder, dat klopt en 21 december 1956 klopt ook. Fijn, het hele rijtuig weet dat ik 55 jaar ben.
Na aankomst in Utrecht CS, stukje lopen en jawel hoor, Boorstraat 107 bestaat. Hup, Jan groeten en inschrijven. Gezien de grote belangstelling liep het wat uit, maar geen nood, zoveel verhalen te horen en te vertellen.

Nadat de gong enigszins mishandeld was, hij viel op de grond, mogen we beginnen. Gaat geweldig die eerste partij, kom ik twee lopers tegen een paard voor met nog wat pionnen extra.

Dan is het mis, ik sta schaak en doe een onregelementaire zet, tegenstander wil claimen, maar ik meende dat de zet dan teruggenomen moet worden, affijn, we spelen door en ik geef alles cadeau.
De eerste nul te pakken.

Getergd, de volgende twee partijen win ik. Achteraf blijkt dat ik van de groepswinnaar Peter Thonen mocht winnen, tja we zijn er niet voor niets..

Na de prachtige muziek komt er geen fatsoenlijke zet meer uit mijn vingers. Nu kan het ook zijn dat de bar daar wat invloed op had, of de verhalen met de oud clubgenoten.

In ieder geval, in de traditie van de Rode Loper een enorm gezellig toernooi, veel dank!

Gerard Mulder
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Pieter »

Iemand nog foto's gemaakt?
De slideshow op de site is toe aan nieuwe kiekjes.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door PeterT »

Mijn rapid-ervaringen van afgelopen zaterdag.


Het toernooi zal de geschiedenis in gaan als zeer geslaagd. Goeie sfeer, veel deelnemers, die het nog gezellig vonden ook! En omdat ik ook nog eens de gordijnen open getrokken had, was e.e.a. ook beter waar te nemen, dacht ik zo! Door de aanwezigheid van vele Oud Zuylenaren, werd het een extra groot feest! (Waar blijft die massakamp nou ?). Verder hulde aan Arwen en Jo (achter de bar), die het met z'n 2-en best druk hadden.

Voor mijzelf een goed gespeeld toernooi, met gedurfd aanvallend, en uitdagend spel, en eindelijk eens het geluk, wat mij in voorgaande edities ontbrak.
Nadat ik voorgaand jaar in groep 3, de tweede plaats pakte, mocht ik nu in groep 7 plaatsnemen (4 x zwart en 3 x wit, dat ook nog). Er waren wat meer sterkere aanmeldingen dan vorig jaar, dus op rating klopte dat wel. Wie mij echter als tegenstander op het zomeravondschaak van “Oud Zuylen” tegen(over)kwam, weet dat mijn rapidkwaliteiten hoger zijn dan mijn KNSB-rating. Mijn tegenstanders van afgelopen zaterdag hebben het geweten:

De eerste, niet bij naam te noemen, maakt zich al jaren schuldig aan het opgeven van een te lage rating (met dito onterechte prijzen winnen), en gedraagt zich ook nogal lomp/sociaal onhandig. Voor de eerst partij werd een aantal spelers uit mijn poule reeds gewezen op “aan de kant gaan, cq snel ruimte te maken”, en dan niet alsjeblieft of zo. Toen meneer ook nog een groot literpak eigen drank wilde nuttigen werd door de organisatie strak ingegrepen. Of het hierdoor kwam weet ik niet, maar hij vergiste zich in een afruil, hetgeen een stuk kostte. Daarna, van slag (?), kreeg ik nog een kwaliteit kado, waarna het eerste punt binnen was.
De 2e tegenstander wilde mijn uitnodiging tot een BDG ontwijken met een slecht gespeelde Pirc (1.d4 - d6. 2.e4 - g6 3. f4 - Lg7 4. Pf3 - Pd7 5. Lc4 - Pf6) Op zet 6 kon ik zo een stuk offeren (6. Lf7:+ - Kf7: 7. Pg5+ Kg8 8. Pe6 - De8 9. Pc7: - Df8 10. Pa8: - Pe4:). Toen ik ook nog mijn paard mocht redden leek het helemaal gewonnen. Echter kostte mijn voordeel verzilveren veel tijd. Ik bood hem nog een kans op een tegenstukoffer dat hij, geïnspireerd door mij (?), gretig bracht. Dat mocht ik niet aannemen. Ik stond even heel penibel. Echter kostte alles bij hem zoveel tijd dat hij door zijn vlag ging.
De 3e tegenstander was Gerard Mulder, wijd en zijd bekend op USF, en naar ik later hoorde, ook van DRL! In een “Owens verdediging” (1.... .b6) won ik een kwaliteit. De aanval pareren die daarna over mij heen kwam kostte mij zoveel tijd dat ik blunderde, en vergat een stuk voorsprong te nemen i.p.v. een stuk achter te komen. Gerard, nog nuchter (?), schoof de stelling geruisloos naar winst, zoals dat heet.
Tegen clubgenoot Hendrik pakte ik de draad weer op. Ik raakte een stuk achter in een te vlot gevoerde aanval. Echter waren de ontwikkelingen zo gecompliceerd dat Hendrik zich na veel verwikkelingen uiteindelijk mat in 2 liet zetten.
In de 5e partij mocht ik tegen de "veurzitterd" die de aanval met verve voerde totdat mijn (goed getimede) tegenaanval kwam, die hem een kwaliteit kostte. In wederzijdse tijdnood bleek (achteraf), een na lang nadenken, (on)opzettelijke onreglementaire zet (Dh4xd1 ??), een mooi mat te voorkomen. Jammer. Net of een mooi doelpunt wordt verhinderd door een (smerige) overtreding. De straf was genadeloos: ik ramde mijn tegenstander door de klok, en uiteindelijk werd hij met 1,5 punt laatste in de groep! Het recht zegevierde hier naar mijn mening.
De 6e partij was tegen Klaas Been die ik ken van een ander rapidtoernooi, verleden jaar. Ook nu werd het een spannend duel. In een Hollandse opening won ik een stuk, maar dat bleek niet genoeg voor de winst. Wegens zijn dreigende aanval moest ik via eeuwig schaak naar remise spelen. We kwamen beiden 1 zet tekort voor mat.
De 7e partij tegen clubgenoot Toon, ging over de winst in de groep, en moest ik winnen. Van een BDG schrikt hij niet (was ik vergeten) dus mijn “voordeel” bleek na zo’n zet of 10, als sneeuw voor de zon, verdwenen. Echter ook hier veroorzaakten verwikkelingen zoals een niet gedane rokade voor zwart, veel problemen. Toen zijn toren weer meedeed verloor hij die meteen. Die kwaliteit wisselde ik na hevige strijd, want Toon kan goed verdedigen (!), in voor de winst. Een overwinningsbiertje was mijn beloning. (Kleine) zucht, en voldaan!
Die rapidschaakclub gaat er komen!
Laatst gewijzigd door PeterT op di nov 20, 2012 20:32, 12 keer totaal gewijzigd.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Kees »

Er zijn wat foto's gemaakt met mobieltjes. Ik heb er nog speciaal op aangedrongen.
Kunnen de meest geslaagde NU naar secretaris@ucsderodeloper.nl gemaild worden? In vol formaat aub.
Ik wilde er nog een persbericht uit zien te persen voor morgenochtend de deadlines sluiten.
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Arnold »

Ik kwam vandaag Ivo Lemmens tegen, die had ook wel mee willen doen....!
Jammer dat er verder niemand van Woerden was, want daar had ik nogal wat nrg in gestoken. Maar de enige (behalve ons erelid) die ik echt miste was Antonio, de winnaar van vorig jaar was blijkbaar niet bij machte om zijn titel te verdedigen.
Er is iig nog wat te verbeteren...

Mede dankzij Jacco en de sportieve spelopvatting van iedereen kon ik lekker relaxed in m'n pool spelen.
Gaf 3x een stuk weg maar verloor toch maar 2x, want ook met een toren en 3 pionnen minder geldt:
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Timo »

Een voorbeeldig toernooi met veel sfeer. De liveborden voegden nog extra spanning toe. Naast de organisatie dus ook veel dank aan Henk en Jacco voor hun digitale arbeid! Een betere reclame voor de club in deze barre tijden van afnemende aantallen schakers is haast niet denkbaar.

Ook leuk dat je je eigen partijen kunt ophalen, zoals ik net heb gedaan. Voor wie dat ook wil: volg de link liveborden onder Laatste nieuws en kijk wat er gebeurt als je je muis op veld c8 of d8 van het schaakbord zet.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Timo »

En Majnu bedankt voor de stille aanmoediging op Utrechtschaak, die ik pas na afloop kon lezen, maar die mijn spel met terugwerkende kracht positief heeft beïnvloed.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Henk »

Timo schreef: Ook leuk dat je je eigen partijen kunt ophalen, zoals ik net heb gedaan. Voor wie dat ook wil: volg de link liveborden onder Laatste nieuws en kijk wat er gebeurt als je je muis op veld c8 of d8 van het schaakbord zet.
Ja, die velden van dat bordje vermogen wat :-)

Overigens heb ik de kloktijden er deze keer niet uitgehaald. Voor wie dat liever heeft, heb ik ook een versie zonder.
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Kees »

Ivo Lemmens?
Die had toch een huis gekocht in de ehemalige DDR?
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Arnold »

Arnold schreef:Er is iig nog wat te verbeteren...:
Lijst met alle secretarissen maken (of vragen aan SGS);
KNSB-site op tijd en juist inlichten (drukfouten blijken lastig te herstellen);
Oud-leden aanschrijven;
Rondje op speelavond van andere (groot-)Utrechtse verenigingen;
Openbaar vervoer beter vermelden icm (duur) betaald parkeren;
Aangeven waar goedko(o)p(er) geparkeerd kan worden, op ... loopminuten;
€7 vooraf en €8 aan de zaal;
Tijden beter plannen: ½ uur te laat begonnen.

Und was uns sonnst noch so einfällt...

________________
Laat ieder zich geroepen voelen te melden wat we kunnen verbeteren!
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Arnold »

Kees schreef:Ivo Lemmens?
Die had toch een huis gekocht in de ehemalige DDR?
Hat er. Maar Frau & Kind wonen noch hier.
Hij is soms hier en soms da.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door PeterT »

Arnold schreef:
Arnold schreef:Er is iig nog wat te verbeteren...:
Openbaar vervoer beter vermelden icm (duur) betaald parkeren;
Aangeven waar goedko(o)p(er) geparkeerd kan worden, op ... loopminuten;
€7 vooraf en €8 aan de zaal;

Und was uns sonnst noch so einfällt...

________________
Laat ieder zich geroepen voelen te melden wat we kunnen verbeteren!
Laat ons vooral niet na de FIETS te promoten, i.p.v. het overdreven te hebben over parkeertarieven en zo. Volgens mij kon het gros vd deelnemers gewoon ZO komen! Een soort van eigen schuld dikke bult als je dan zo nodig met de auto moet komen.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rode Loper Rapid 17 november

Bericht door Pieter »

Arnold schreef:Laat ieder zich geroepen voelen te melden wat we kunnen verbeteren!
Wat ik gemist heb:
- Leden een herinneringsemailtje sturen over het toernooi.
- Gouden lopers uitnodigen

Verder:
In mijn tijd was het gebruikelijk om alle verenigingen in de SGS een poster te sturen en dan alle secretarissen na te bellen om te vragen of ie al opgehangen was. Ik heb dat ook wel eens gedaan. Ik had niet de indruk dat dat veel hielp.

- Wat ik wel zou doen is heel zuinig zijn op alle verzamelde emailadressen van de deelnemers en die volgend jaar weer uitnodigen. En bij inschrijving een emailadres vragen (vragen kan geen kwaad).
Plaats reactie