Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2012

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Henk »

Henri Dunant ?
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Henk »

De drinkbeker maar even leeggedronken, en de partij ingevoerd. Blijk ik na mijn blunder nog een keer gewonnen gestaan te hebben. Het valt allemaal niet mee.

Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Majnu »

Juist! Dat is 'm!
almer
Berichten: 493
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door almer »

Mijn tegenstander en ik zaten als laatste in de speelzaal. Wat een partij zeg. En het bestuderen van het eindspel betaalt zich terug :-D
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door peterdas »

almer schreef:Mijn tegenstander en ik zaten als laatste in de speelzaal. Wat een partij zeg. En het bestuderen van het eindspel betaalt zich terug :-D
Inderdaad mooi gespeeld dat eindspel, het maximale eruit geperst! Een voor in de instructieboekjes.
almer
Berichten: 493
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door almer »

Majnu schreef:Ter attentie van Almer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moira_(mythologie)
Op Majnu's link lees ik:
"Moira en haar drie vormen geven vorm aan de idee van de godin als schepper, handhaver en vernietiger."

Dat klinkt in ieder geval wel erg oud testamentisch! En Jung zou zeggen, het oude testament of griekse goden, het verwijst allemaal naar dezelfde archetypes.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Majnu »

Henk schreef:
Majnu schreef: Henk stond gewonnen, maar verloor.
Ja, het toernooi is voor mij reeds mislukt. Ik speelde met zwart een goede pot en stond op zet 50 gewonnen met twee verbonden vrijpionnen. Toen overzag ik een instaande toren...
Ik vind dat je positioneel goede dingen gedaan hebt: stukken goed geplaatst, gebruik gemaakt van veld e4 met je paarden, stelling gesloten gehouden om het loperpaar van je tegenstander te beperken, geduldig gespeeld en je positionele voorprong succesvol omgezet in een materiele voorsprong.

Merkwaardig en ook herkenbaar (!) is dat je de meeste tactische dreigingen goed ziet en dan ineens een heel simpele niet.
Toch maar weer de good old blundercheck voor elke zet doen?
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Geurt »

Henk D., bedankt voor het plaatsen van mijn partij, zie onder.
Speel ik de hele partij tevergeefs op het openen van de a-lijn, zet de tegenstander met zijn 25ste zet de deur vrijwillig wijd open.
Laatst gewijzigd door Geurt op zo okt 07, 2012 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Majnu »

Geurt schreef:Lukt even niet het plaatsen, straks verder...
Zie instructies in Interne Competitie, bovenste draadje "Hoe plaats je een partij?"
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door HenkDizz »

Bedankt voor de partijen en succes de komende rondes!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Henk »

Verschil moet er zijn. Ik creeer in 50 solide zetten een gewonnen stelling, en verlies stupide. Geurt frommelt ("In de geest van zijn coach") foutief wat stukken naar voren, en zet mat :-)
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Majnu »

Een korte ronde voor mij vanavond. Wout van Goor speelde Grünfeld tegen me. Ik koos voor de variant met 4.Lg5 en kwam vrij snel goed te staan. Mijn laatste zet was 16.Tc8 mat.
Met dank aan mijn teamgenoten die me tipten dat Wout altijd Grünfeld speelt.
(Partij volgt later)
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Majnu »

Even kijken of het met de iPad ook lukt:

peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door peterdas »

Majnu schreef:Een korte ronde voor mij vanavond. Wout van Goor speelde Grünfeld tegen me. Ik koos voor de variant met 4.Lg5 en kwam vrij snel goed te staan. Mijn laatste zet was 16.Tc8 mat.
Met dank aan mijn teamgenoten die me tipten dat Wout altijd Grünfeld speelt.
(Partij volgt later)
Mooi Majnu! Jij wist natuurlijk niet wat je zag toen je tegenstander 15. .. Pb8 speelde, of wel...

Ik zat nog midden in de opening toen ik een keer opkeek en Majnu niet meer op zijn plek zag zitten. Dat is in elk geval geen remise geworden, dacht ik.

Bij mij werd het ook geen remise (mooi bruggetje), hoewel het daar tegen het einde van het middenspel wel naar uitzag. Hij had een paard, ik een loper, voor de rest was er bijna geen verschil. Ik verloor ook niet, hoewel het daar in de opening wel naar uitzag. Hij had al zijn stukken op mijn koningsstelling gericht en ik had mijn loper en twee torens nog op hun beginveld staan. Maar toen na de afruilsessie de rook wat optrok, begon mijn tegenstander ineens aan te rommelen, liet me helemaal komen en gaf uiteindelijk zelfs een kwaliteit weg. Dat was genoeg.
De concurrentie deelde de punten, dus aan een halfje zou ik genoeg hebben volgende week. Misschien maar vroeg naar bed de komende dagen...
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Jubileum Moira Vierkampentoernooi. 5, 9, en 12 oktober 2

Bericht door Henk »

Ik wist tegen een speler uit de Nederlandse top (binnen de D jeugd) remise uit het vuur te slepen. Ik heb gewonnen gestaan, maar ook verloren, daar ik incorrect een kwaliteit terug gaf. Heb wel de indruk dat de jongen (geboren 2001) al sterker is dan ik.
Plaats reactie