Zomerschaak in Utrecht

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Majnu »

peterdas schreef:
Helaas liet ik een halfje liggen in de volgende stelling (ik ben met zwart aan zet).
De geïsoleerde d-pion die al de hele partij het lijdend voorwerp van de strijd was, valt nu eindelijk. Ik pak hem echter op de verkeerde manier: 1. .. Txd4? Met de loper slaan zou winnend zijn geweest, maar op de een of andere manier heb ik dat verworpen zonder er serieus naar te kijken.
Ik moet toegeven dat ik niet helemaal zie waarom het fout was. Wat volgde op Txd4?

Ik zag op de uitslagenlijst dat John van Ernst gewonnen heeft. Ernst krijg elke week van een andere Rode Loper een pak slaag. ;)
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Arnold »

peterdas schreef:Helaas liet ik een halfje liggen in de volgende stelling (ik ben met zwart aan zet).


Gert-Jan Oostenbrugge - Peter Das

De geïsoleerde d-pion die al de hele partij het lijdend voorwerp van de strijd was, valt nu eindelijk. Ik pak hem echter op de verkeerde manier: 1. .. Txd4? Met de loper slaan zou winnend zijn geweest, maar op de een of andere manier heb ik dat verworpen zonder er serieus naar te kijken.
Vreemd, mij ligt slaan met L juist voor de hand vanwege de dubbele aanval op c3 en f2, met evt. aftrek(schaak) op d1...
Hij zal dan misschien wel Tc8 spelen, naTd8xc8 kan hij de loper slaan.
Maar ook slaan met T ziet er niet slecht uit.... Hoe liep 't af?
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Pieter »

Ik denk dat Peters punt is:
Slaan met de toren is niet slecht en levert één pion op. (=remise)
Slaan met de loper is beter, want dat levert twee pionnen op. (=winst)
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door peterdas »

@ Arnold: het ligt ook voor de hand om met de loper te slaan, maar in het vuur van de strijd heb ik kennelijk een blinde vlek als ik een mogelijke gevaarlijke penning zie. Ik herinner me vaag dat ik een halve seconde keek naar slaan met de loper, toen het mogelijke antwoord Tcd3 zag en dat daarom meteen afkeurde en ook niet opnieuw overwogen heb. Had ik een paar seconden langer gekeken, dan had ik misschien gezien dat er allerlei gevaarlijks in zit na de variant 1. ..Lxd4 2.Tcd3 Dc5! (direct Lxf2 is ook al goed)

@ Pieter: exact. Txd4 verdient een vraagteken omdat er een veel betere (waarshijnlijk winnende voortzetting voor handen was). Niet dat het alles zegt, maar Fritz geeft voor Txd4 +0,9 en voor Lxd4 +2,8. En ik denk dat die +0,9 nog te veel is vanwege de ongelijke lopers.

De voortzetting was:
1. ... Txd4 2. Tcc1 Dd8 3.a4 Txd1 (waarschijnlijk was Tbd2 hier sterker) 4.Txd1 De7 5. Lb5 even later kwam de witte toren op d7 te staan en toen hebben we na nog wat geschuif tot remise besloten.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Majnu »

Ah, juist ja. Helemaal duidelijk.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door John »

In een franse afruilvariant mocht ik het genoegen smaken om Ernst geheel en al af te pellen. Drie kleine onnauwkeurigheden en een slechte zet waren voldoende om Ernst brakend te doen opgeven op zet 19.



9...h6?! Vorige week was Ernst er met een offer op h7 afgegaan en wou dat niet weer zien gebeuren. Hoewel niet echt fout, geeft het wel een aanknopingspunt voor de aanval.
10...a5?! Bijna altijd een reflex op a3 en bijna altijd goed. Hier niet, 7...d4 was beter
13...f5?! Beter was 13...Pf5!? Na het redelijk gedwongen verloop na 14.Dh3 Df6 15.Pxd5 Dg6 16.Pb6 Le6 17.Pxa8 Txa8 is de stelling min of meer gelijk.
16... Pe5? 17.Dh7+! Goede raad is al duur, b.v. 17...Kf6 18.Pxd5!! Ke6 (Pxd5 Dh4+ en de dame valt) 19.Pxe7 Dxe7 20.Txe5! Lxe5 21.Lf5+! De koning moet naar de d lijn, een schaakje van wit en de dame valt. Dus deed Ernst 17...Kf8? wat ook net zo hard verliest.
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Majnu »

Mooie partij, John. De soort schaak waar je van houdt.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door PeterT »

Ik mocht weer eens verliezen in (wederom) groep 1. Toch kon ik de 1800+ (en nog meer) ratings aardig bezig houden. Leerzaam!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Henk »

Dus Ernst is nu voor de derde keer door een Rode Loper omgelegd. Kennen wij dan geen scrupules?
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Majnu »

Overlopers krijgen een zware straf. ;)
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door John »

Ik verloor met zwart in een Jaenisch gambiet tegen een sterke en sympathieke speler, Kees Vreeken. Tot mijn verbazing speelde hij deze lastige opening met vele zijvarianten feilloos tot aan zet 13 in nog geen 20 minuten. Tijdens een verversingsronde richting bar kwam ik via Henk D te weten dat Kees als openingskenner pur sang te boek staat..

Maar toch..., het voordeel van wit was toen nog niet doorslaggevend, en ondanks wat tactische grappen bouwde wit zijn voordeel steeds meer uit en ik moest de vlag strijken op zet 40. Geen partij hier omdat ik deze opening in de competitie ook zo hier en daar zal gaan spelen.
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door PeterT »

In groep 3 (deze keer) liet ik de winst liggen door in de laatste partij een instaand stuk niet met schaak af te ruilen. Hierdoor kwam ik in een nadelig eindspel waar ik ook nog eens remise afsloeg (met gedeelde groepswinst). Een verdiende nederlaag was zo mijn deel!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door peterdas »

Ook ik kon geen groepswinst voor een Rode Loper in de wacht slepen. Maar gelukkig hebben we Nico nog die groep 2 met een half punt voorsprong op ondergetekende wist te winnen. In onze onderlinge partij om de groepswinst had ik een veelbelovende koningsaanval, maar verdedigen is aan Nico wel besteed. Hij keepte als Van der Sar in zijn beste dagen en meer dan een halfje zat er voor mij dan ook niet in.

Groep 2
1. Nico v H 2,5
2. Peter D 2
3. (naam vergeten) 1,5
4. Theo Ruijgrok 0
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Zomerschaak in Utrecht

Bericht door PeterT »

Bij afwezigheid van die ene Peter (Das), nam ik het stokje maar van Nico over. Voor de 2e keer won ik rapidgroep 2, met 3 uit 3. De laatste partij met een gewaagd stukoffer, dat niet winnend was maar mijn tegenstander genoeg in de war bracht. Daarnaast werd ik "totaal" ook nog 8e (ook een prijs). Ik denk erover om een rapidscchaakclub op te richten ;-)
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Zomerschaak in Utrecht

Bericht door Majnu »

Netjes, Peter. Gefeliciteerd!
Ik meld me aan als lid van je nieuwe club. :)
Plaats reactie