Tata 2015

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Kees

Re: Tata 2015

Bericht door Kees »

Tempus Fugit. Toen ik de eerste keer meedeed, waren mijn dochters 1. Nu zijn ze het huis uit.
De kern van de deelnemers aan het Journalistentoernooi is nog dezelfde!
Timo

Bericht door Timo »

HenkDizz schreef:En weer met de Garde klokken?
Geen idee. Dat blijft een verrassing.
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Nog wat recente info:

PERSBERICHT TATA STEEL CHESS TOURNAMENT

6 januari 2015

Tata Steel Chess Tournament voor de deur

Wijk aan Zee maakt zich op dit moment op voor de 77e editie van het Tata Steel Chess Tournament. De openingsceremonie vindt plaats op vrijdag 9 januari. Op zaterdag 10 januari worden de eerste partijen gespeeld. In De Moriaan wordt momenteel met man en macht gewerkt om de speelzaal in te richten waar grootmeesters als wereldkampioen Magnus Carlsen, Fabiano Caruana, Anish Giri en honderden amateurs hun partijen gaan spelen. In het hele dorp verschijnen vlaggen en banieren en ook de plaatselijke horeca en winkeliers maken zich op voor ‘het Wimbledon van het schaken’ en de massale belangstelling die dat met zich meebrengt. Het toernooi duurt tot en met 25 januari. De grootmeesters uit de Tata Steel Masters spelen in die periode ook een ronde in Rotterdam (15 januari) en Den Haag (21 januari). Alle speelronden zijn gratis toegankelijk voor publiek.

Speciale schaaktrein

Op woensdag 7 januari zet de NS een speciale schaaktrein in (NS Social Coupé), die rijdt tussen Den Haag CS en Venlo. In deze trein bevindt zich een schaakcoupé, waarin Hans Böhm, toernooidirecteur Jeroen van den Berg en speciale gasten meereizen, waaronder Anish Giri en Nederlands kampioene Anne Haast. De coupé is voor treinreizigers toegankelijk. De trein vertrekt om 10.22 uur vanaf Den Haag CS.

Sterk deelnemersveld

De 77e editie van het Tata Steel Chess Tournament heeft een ijzersterk deelnemersveld, met zowel de wereldkampioen van de mannen ( Magnus Carlsen) als de vrouwen (Hou Yifan) en maar liefst vijf spelers uit de top 10 van de wereld, waaronder de nummers 1 (Carlsen) en 2 (Caruana). Nederland is goed vertegenwoordigd met twee spelers in de Tata Steel Masters (Anish Giri en Loek Van Wely) en vijf in de Tata Steel Challengers (Robin van Kampen, Erwin l’Ami, Jan Timman, David Klein en Anne Haast).

Carlsen live op tv

Het is voor het eerst dat Magnus Carlsen als wereldkampioen deelneemt aan het Tata Steel Chess Tournament. In thuisland Noorwegen is hij uitgegroeid tot een ware ster. Noorse tv-omroepen hebben met elkaar gestreden voor het bemachtigen van de exclusieve uitzendrechten van de partijen van Carlsen in Wijk aan Zee. In Noorwegen worden de partijen van Carlsen gedurende het toernooi live op televisie uitgezonden.

Live Stream commentaar

De speelrondes van de Tata Steel Masters worden ook dit jaar weer via de website van het toernooi Live Stream van (Engelstalig) commentaar voorzien. Aanvang: 13.30 uur, met uitzondering van de speeldagen in Rotterdam en Den Haag (aanvang om 14.00 uur) en de laatste speeldag (aanvang om 12.00 uur). Het commentaar wordt verzorgd door Yasser Seirawan, Tex de Wit, Hans Böhm, Yochanan Afek, Dirk Jan ten Geuzendam en John van der Wiel. Ook dit jaar zullen de commentatoren gasten en grootmeesters ontvangen tijdens de uitzendingen.

Commentaar voor bezoekers

Tijdens de speeldagen van de Tata Steel Masters in Wijk aan Zee worden de partijen door schaakexperts van commentaar voorzien. In de weekends vindt dit Nederlandstalig commentaar plaats in De Orangerie in Heliomare in Wijk aan Zee en op weekdagen in De Moriaan zelf. Tijdens de speeldagen in Rotterdam en Den Haag wordt daar op locatie commentaar gegeven. Het commentaar wordt verzorgd door Hans Böhm, Robert Ris, Gert Ligterink, Yasser Seirawan, Tex de Wit, Jop Delemarre, Paul van der Sterren, Hans Ree, Dirk Jan ten Geuzendam, John van der Wiel en Genna Sosonko. Aanvang: 14.30 uur, met uitzondering van Rotterdam en Den Haag (aanvang: 14.00 uur) en de laatste speeldag (aanvang: 13.00 uur).
Henk

Bericht door Henk »

Mooi allemaal. Ik heb er zin in! Het gerucht gaat dat het commentaar nu in de ruimte achter de kantine in de Moriaan zal zijn.

En de dag na Tata, is er weer een simultaan in het Haags Gemeentehuis. Dit keer met Giri, Tiviakov en Potkin. Ik ga er weer met onze digiborden heen.

http://ambru-hsb.nl/
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Het commentaar is geen gerucht. Staat in het persbericht. Op weekdagen in de Moriaan.
Kees

Bericht door Kees »

Tjsezus, volgende week donderdag al aan de bak in een ijzersterk journalistentoernooi met 35 deelnemers, heb ik begrepen. In mijn huidige vorm zal ik met 3 uit 7 erg blij zijn. Voor de rest gewoon maar lekker onderdompelen in de schaakgekte. Waarvan Sonnevanck wel een belangrijk onderdeel zal uitmaken. Hoewel, met die avondpartijen... Ik neem geen computer mee en ook geen schaakboeken.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Is er een deelnemerslijst? (niet op de site te vinden).
Mijn voorbereiding deze week komt niet helemaal van de grond. Ik had slechts 2 werkdagen, maar door "griep" binnen het team, werk ik deze week 2 dagen extra.
Loop ik net over de poli pijnbestrijding, wat kom ik daar tegen? Het decembernummer van de Ingenieur! Drs Timo Können, de man met de ijzeren toernooidiscipline,voorspel ik een goed toernooi.
Waar spelen jullie dit jaar, Kees? Strandtent, Hoge Duin, Moriaan?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo

Bericht door Timo »

Dank, Henk! De Ingenieur is een goede pijnbestrijder, dat wordt steeds beter bekend. We spelen (voor het eerst sinds ik meedoe) in De Moriaan.
Arnold

Bericht door Arnold »

HenkDizz schreef:Is er een deelnemerslijst? (niet op de site te vinden).
Voila! http://www.tatasteelchess.com/amateurs/data
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Van de journalisten, Arnold.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Arnold

Bericht door Arnold »

Henk schreef:het commentaar nu in de ruimte achter de kantine in de Moriaan
Als de "VIP-room" voor commentaar gebruikt wordt, dan ligt het onheilspellende "De Zon" in mijn verschiet :(
Nieuwsberichten
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Als je naar het aantal aanmeldingen kijkt, zie je direct dat groep 7 niet in de Zon kan. Is de Moriaan verbouwd?
Arnold

Bericht door Arnold »

Toch snap ik niet waar ze iedereen (m.n. groep 7) dan laten...
Nieuwsberichten
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Henk

Bericht door Henk »

Heren, het eerder gememoreerde geruchtencircuit heeft het dat er een extra zaaltje beschikbaar is waar zo'n zestig man kunnen spelen. Ik ben ook benieuwd waar groep 6 zit (balkon? bijzaal? periferie?)
Plaats reactie