Moïra-Rapidkampioenschap van Utrecht vanaf vrijdag 22 nov
-
Re: Moïra-Rapidkampioenschap van Utrecht vanaf vrijdag 22 no
Ik denk dat ik ook mee doe.
Ben benieuwd of er nog Kokjes op het menu staan. Tegen het zoveelste Kokje is de familie-eer afgelopen zondag eindelijk gered :-) :
http://www.sgs-schaakbond.nl/wp-content ... roep11.pdf
Ben benieuwd of er nog Kokjes op het menu staan. Tegen het zoveelste Kokje is de familie-eer afgelopen zondag eindelijk gered :-) :
http://www.sgs-schaakbond.nl/wp-content ... roep11.pdf
- Majnu
- Contacteer:
Ik doe ook mee vanavond. In elk geval 2 ronden.
- HenkDizz
De jeugd speelt mee in Leiden dit weekend. Johnnie zal wel als chauffeur optreden.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
-
Ik ben er ook bij vanavond.
- Majnu
- Contacteer:
2 uit 2 + 1 bye voor mij vanavond.
Mijn eerste slachtoffer was David Koops en mijn tweede was Ronald Gouma.
Mijn eerste slachtoffer was David Koops en mijn tweede was Ronald Gouma.
-
Vanavond 2½ uit 3. Gewonnen van Gavin Wallace en Maarten Mellegers. Remise tegen Ed van Eeden. Vooral aan die remise houd ik toch een naar smaakje aan over.
Ed kwam met een klein plusje uit de opening en hield dat vast in het eindspel. Nadat Ed iets te graag wilde winnen en te ver ging kwam onderstaande stelling op bord:
Ed van Eeden - Seth van der Vegt
Ed heeft zojuist Ke3 gespeeld en bood hier remise aan. Ik had nog 4min op de klok, Ed nog 8. In plaats van akkoord gaan met remise, hoe had ik hier kunnen winnen?
Ed kwam met een klein plusje uit de opening en hield dat vast in het eindspel. Nadat Ed iets te graag wilde winnen en te ver ging kwam onderstaande stelling op bord:
Ed van Eeden - Seth van der Vegt
Ed heeft zojuist Ke3 gespeeld en bood hier remise aan. Ik had nog 4min op de klok, Ed nog 8. In plaats van akkoord gaan met remise, hoe had ik hier kunnen winnen?
- Jaap
Tja.. inderdaad zonde Seth..
1. .. Te5+ lijkt me inderdaad niet makkelijk te vinden tijdens de partij, dat torenruil (pionoffer) of e6 dan goed is en wint door tempodwang.. (toch?)
1. .. Te5+ lijkt me inderdaad niet makkelijk te vinden tijdens de partij, dat torenruil (pionoffer) of e6 dan goed is en wint door tempodwang.. (toch?)
- HenkDizz
Ke3 is wel een ongelukkige na ,,,,Ta2 De witte pionnen staan op vallen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
- Majnu
- Contacteer:
Beide maniere zien er kansrijk uit. Wie zei dat alle toreneindspellen remise zijn?!
- HenkDizz
...Ta2 gaat ditect op de pionnen af; na ...Te5+ van Jaap moet zwart natuurlijk niet op torenruil spelen maar op binnenkomen op e2. Zwart doet daarom na wits 2e zet ...Kf1 en vervolgt met ...Te2 Zelfde idee als direct ...Ta2
- Jaap
@HenkDizz waarom niet op torenruil? Na Te4+, Txe4 fxe4 kxe4 kxf2 is de zetdwang dusdanig dat ook de g en h pion vallen lijkt me, dus direct winst..
En in jouw variant.. wat speel ja na Ta2 op f3?
- HenkDizz
Na ...Ta2 Ke3 f3 neem ik op g3 In de torenruilvaiant zet wit na ...Kxf2 voort met Kf4 en staat klaar voor g4 met remise.
Jaap schreef:@HenkDizz waarom niet op torenruil? Na Te4+, Txe4 fxe4 kxe4 kxf2 is de zetdwang dusdanig dat ook de g en h pion vallen lijkt me, dus direct winst..
-
Het idee van Henk was ook mijn idee: 1 ... Ta2 en wit word in tempodwang gebracht. 2. f3 gaat niet wegens 2 ... Kxg3 en zwart wint. Ook 2. g4 redt het niet: 2 ... fxg4 ( of hxg4, dat kan ook) 3. Tf6 Kh3 4. Txg6 Kxh4 5. Th6 Ta5 en zwart wint. (zwart speelt Kh3-Kg2 en loopt vervolgens met de h-pion door) Dit lijkt mij de eenvoudigste methode om te winnen.
Maar de zet van Jaap (1 ... Te5+) wint ook, alhoewel zwart dan vervolgens niet op torenruil moet aansturen, dan zou wit namelijk remise maken: 2. Kd2 Te4 3. Txe4 fxe4 4. Ke3 Kf1 5. Kxe4 Kxf2 6. Kf4 Kg2 7. g4 met remise.
Hoe moet het dan wel? Namelijk zo: 2. Kd2 Kf1 (idee werd al geopperd) 3. f3 (lost de witte problemen op, zo lijkt het in eerste instantie). Maar dan volgt 3 ... Kf2 4. g4 Kg3! 5. Td4 f4 en zwart wint ook. Dit is beter dan 3 ... Te2+ 4. Kd3 Kf2 5. g4 Kg3 6. Kxe2 Kxf4 7. gxh5 gxh5 8. Kf2 Ke5 9. Ke3 f4+ 10. Kd3 en remise.
Ik moet toegeven dat naar aanleiding van bovenstaande reacties toch weer even bord en stukken erbij heb gepakt en ben gaan analyseren (geen computergebruik, daar leer je niets van!). En tot de conclusie ben gekomen dat ook Te5+ wint.
-
Jongens, herhaal a.j.b. af en toe even het diagram, dan hoef ik niet steeds naar boven te scrollen terwijl ik moeizaam probeer een variant te onthouden.
-
Ik word sowieso een beetje kippig van die kleurtjes rage.