Gent 20 t/m 24 juli
-
Re: Gent 20 t/m 24 juli
Ja, heel gek: je speelt remise en je zakt twintig tafels. Dit was een niet zo getalenteerde jeugdspeler. Hij liet tegen mijn Olifant een stuk insluiten (wit had een loper op g3 en een paard op e5, zodat zwart f6-f5-f4 kon doen). We waren na twee uur klaar. De 50 % is veiliggesteld!
- HenkDizz
De Olifant houdt dus ook huis in Gent:-) Vandaag nog even knallen, Timo!
(Zo gemakkelijk win je natuurlijk niet een stuk want het paard dat e5 verlaat maakt veld e5 vrij voor de loper op het moment dat ...f5 volgt. Er zal dus nog wel een extra bijkomstigheid in de stelling gezeten hebben)
(Zo gemakkelijk win je natuurlijk niet een stuk want het paard dat e5 verlaat maakt veld e5 vrij voor de loper op het moment dat ...f5 volgt. Er zal dus nog wel een extra bijkomstigheid in de stelling gezeten hebben)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
-
Ja, dat vergat ik. Het paard kon alleen naar g4 en stond dus na f5 weer aangevallen. Ontbijt achter de kiezen, zo naar de speelzaal (laatste ronde begint om 11 uur).
-
Nou, dat ging ook goed. Remise tegen 2066. Eerst stond ik heel goed, toen hij, toen miste hij een mataanval en na dameruil gaven we elkaar een hand omdat het volkomen gelijk stond. Dachten we. Een vriend van hem liet later zien dat ik nog had kunnen proberen een stuk te winnen - zwart leek dat maar net te kunnen voorkomen. Maar goed, resultaat 5 uit 9 en een tpr van 2106, persoonlijk record! Nog nooit in een toernooi zo veel remises gespeeld (4 stuks) en daar nog nooit zo tevreden over geweest. Wat Henk schreef is wel waar: omdat het toernooi niet meetelt voor de rating nemen sommigen het wat minder serieus en daardoor gaat het makkelijker.
Er waren niet zo heel veel mensen uit Utrecht en omgeving. Elmer van Veenendaal eindigde op 5,5, Mitchel Wallace had net als ik 5 punten en een goede tpr. Gert Legemaat ook 5. Niet zo beste resultaten van Wim van de Fliert (4,5, had naar eigen zeggen veel last van de warmte) en Ronald Gouma (4).
Bedankt voor het volgen en tot ziens op de club!
Er waren niet zo heel veel mensen uit Utrecht en omgeving. Elmer van Veenendaal eindigde op 5,5, Mitchel Wallace had net als ik 5 punten en een goede tpr. Gert Legemaat ook 5. Niet zo beste resultaten van Wim van de Fliert (4,5, had naar eigen zeggen veel last van de warmte) en Ronald Gouma (4).
Bedankt voor het volgen en tot ziens op de club!
- Majnu
- Contacteer:
Timo, ik vind dat je een plek in ons eerste team verdient! ;-)
-
Mooi resultaat Timo!
-
Dank jullie! Ik ga komend seizoen maar zeggen dat ik me in Gent gekwalificeerd heb voor het Eerste...
-
Nu lekker analyseren. Dit was mijn overwinning in de tweede ronde (die vijf dagen lijken een eeuwigheid geleden) op een speler van 12 of 13, die toegaf dat hij meer ervaring had met aanvallen dan met verdedigen.
-
Oké, dat was het lichte genre. Nu het echte werk, een loeispannende partij, geschikt voor liefhebbers van zowel strategie als tactiek - mijn enige overwinning op een 2100-speler (verder had ik vier remises en een nederlaag tegen die knakkers). Kijk en huiver!
-
In de volgende ronde (4; ik heb de vertoning tegen Ikonnikov in ronde 1 overgeslagen) speelde ik tegen een Nederlander - de enige keer, hoewel er traditiegetrouw bijna evenveel Nederlanders als Belgen meededen. Hij zat vlak onder de 2100 en het was dus zaak mijn plusscore niet meteen weer kwijt te raken.
- HenkDizz
Bij geísoleerde pionnen gaat het enkel om de IQP, Timo.
Gelukkig is je schaken heel herkenbaar gebleven. Niets om me zorgen over te maken;-)
Gelukkig is je schaken heel herkenbaar gebleven. Niets om me zorgen over te maken;-)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
- PeterT
Timo, in jouw variant 5. f3 (bang voor 5. ...e5), waarom niet 8. e6 i.p.v. 8. Bf4 ?
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
-
De discussie met John en Majnu ging over isolani's in het algemeen, Henk. 't Is natuurlijk waar dat dat in de opening meestal d-pionnen zijn, maar ook weleens een e-pion zoals hier. Dan is dezelfde vraag van belang, of de mobiliteit van de pion en de omringende stukken opweegt tegen de mogelijke zwakte in het eindspel. Met name als de dames van het bord zijn lijkt me dat er weinig principieel verschil is tussen een d- en een e-pion.HenkDizz schreef:Bij geïsoleerde pionnen gaat het enkel om de IQP, Timo.
In dit geval denk ik dat ik goed sta omdat de pion goed gedekt is en zwart de velden d6 en f6 ontneemt.
Haha, dat kun je op twee manieren opvatten...HenkDizz schreef:Gelukkig is je schaken heel herkenbaar gebleven. Niets om me zorgen over te maken ;-)
Het idee laat zien dat je uit het goede aanvalshout gesneden bent, Peter. Alleen denk ik dat het liquidatiegevaar groot is, bijv. 8.e6 fxe6 9.Lxe6 exf3 10.Pxf3 Pb6 en er blijft een saaie stelling over.PeterT schreef:Timo, in jouw variant 5. f3 (bang voor 5. ...e5), waarom niet 8. e6 i.p.v. 8. Bf4 ?
Overigens, Peter, je hebt als motto nu al zeker drie jaar 'Even mottoloos!' Wordt het niet eens tijd om daar 'Langdurig mottoloos' van te maken?
- PeterT
"Aanvalshout" is een mooie benaming, Timo. Dank.
Mijn mottoloos, is sinds het overlijden van Ruud! Nog geen jaar dus. Maar het wordt nu wel weer eens tijd voor een nieuw motto, ja.
Mijn mottoloos, is sinds het overlijden van Ruud! Nog geen jaar dus. Maar het wordt nu wel weer eens tijd voor een nieuw motto, ja.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
- HenkDizz
"ondanks de geïsoleerde e-pion waar John en Majnu zo bang voor zijn." Zo dogmatisch zullen John en Majnu toch ook niet zijn. Als ze er (meer dan) voldoende compensatie voor terug krijgen zullen ze een geïsoleerde pion vast wel accepteren.
De IQP is het meest onderzocht in de schaak(middenspel)literatuur. Een geïsoleerde e- pion heeft het voordeel dat ook de f-lijn half open is. Voorts heeft wit niet c5 en e5 als voorpost maar d5 en f5. Het lijkt me dat dat gunstiger is als de IQP. (Voor de rest hou ik me maar afzijdig. Elke stelling is uniek en dus ook de waardering van de bijbehorende pionnenstructuur)
Ja, Timo je kan het op meerdere manieren opvatten Was ook de bedoeling.
Kende je die uitdrukking niet, Peter? Wordt toch regelmatig gebruikt door schaakschrijvers. (En dominee Gremdaat meen ik ook: " uit het goede schaakhout gesneden. U kent deze uitdrukking wel"
De IQP is het meest onderzocht in de schaak(middenspel)literatuur. Een geïsoleerde e- pion heeft het voordeel dat ook de f-lijn half open is. Voorts heeft wit niet c5 en e5 als voorpost maar d5 en f5. Het lijkt me dat dat gunstiger is als de IQP. (Voor de rest hou ik me maar afzijdig. Elke stelling is uniek en dus ook de waardering van de bijbehorende pionnenstructuur)
Ja, Timo je kan het op meerdere manieren opvatten Was ook de bedoeling.
Kende je die uitdrukking niet, Peter? Wordt toch regelmatig gebruikt door schaakschrijvers. (En dominee Gremdaat meen ik ook: " uit het goede schaakhout gesneden. U kent deze uitdrukking wel"