Tata Steel Chess Tournament 2014

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

HenkDizz

Re: Tata Steel Chess Tournament 2014

Bericht door HenkDizz »

Erg rechttoe rechtaan, Timo. Dat vinden ze leuk(er) bij DRL. Niet dat gebrei van mij.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Mooi vlot, Timo. Allemaal bekend zeg je. Ik zou denken dat zwart niet zo snel of helemaal niet, kort mag rokeren. Maar 0-0 is O.K. volgens de theorie?
Timo

Bericht door Timo »

@Henk: kop op, ik denk niet dat het waar is wat je zegt. Er zijn genoeg spelers (waaronder ikzelf) die je strategische spel kunnen waarderen. En zo'n partij als die van van mij tegen Karel van Delft zie ik vooral als humoristisch tussendoortje, ik zou er zelf ook genoeg van krijgen als ze allemaal zo waren.

@Fred: ik heb Karel na de partij inderdaad aangeraden om wit langer te laten raden of hij kort of lang gaat rokeren, dat speelt in de praktijk makkelijker voor zwart. Lang rokeren kán, maar ook dan (zelfs als de torens al op f1 en f2 staan) krijgt wit een gevaarlijke koningsaanval door met b2-b4-b5 te breken. Kort rokeren heeft de voorkeur van de theorie, maar alleen als zwart niets fout doet. Als het paard op f6 blijft staan (dus niet Pd5? zoals in de partij) moet wit g4 spelen, waarna er ook voor hem geen weg terug meer is. En dan mag zwart proberen overeind te blijven en het eindspel te winnen met zijn pluspion!
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Zoek het verschil, Fred.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Fred Lucas

@Henk, ik zie de weerlegging niet direct. Hoe ging wit verder na jouw Pxf2?
Henk

Bericht door Henk »

Met het vervelende Pxd5!
Fred Lucas

Een verschil is dat Karel het verkeerde paard naar d5 dirigeert en zo snel sta je dan verloren met zwart. Link gambiet.
Timo

Bericht door Timo »

Een ander verschil is dat het hier wit is die snel de fout in gaat. 14.Lg5 krijgt een vraagteken in het BDG-boek van Scheerer, omdat 14...Pd7 direct vereenvoudiging afdwingt. De normale zet is 14.Ld2, waarmee wit de spanning vasthoudt. 15.Pd6? (kost een stuk) is de opmaat tot een val die zwart als grootmeester gemakkelijk omzeilt. De partij wordt overigens tot en met zet twintig gegeven in hetzelfde boek met de toevoeging 'with an easily winning position (...), though White played on against the grandmaster for another 32 moves!'

Aansluitend bij de Balans-serie Duivelse Dilemma's van Das zullen we van die val meteen een opgave maken, want hij is wel erg leuk. Dit is de stelling na 16.Pxf7:

Wat was er gevolgd op 16...Txf7 ?
Fred Lucas

17.Lxf7 en de zwarte koning kan na 18 Dh5 geen kant meer op. Mat volgt, was mijn eerste gedachte. Maar dat is te snel gedacht, zie ik nu. Er is natuurlijk Lh6. Dus eerst 17. Dh5, (17..g6 gaat direct mat na 18Lxg6), paard naar f6, 18. paard slaan, het andere paard naar f6, 19. weer paard slaan en dan dreigt 20. Lxh7 mat, dus 19..Txf7 is gedwongen. Dan volgt alsnog 20. Lxh7 Kf8 21. Dxf7 mat. Na 20..Kh8 volgt 21.Lg6 Kg8 22.Dh7+ Kf8 23.Txf7 Ke8 24. Dh8 mat.
Ik kom net uit de film (The Butler), gegeten, drankje erbij en dit gaat uit het blote hoofd, dus het is heel goed mogelijk dat er onzin in de varianten staat, maar ik hoor het graag, Timo.
Timo

Bericht door Timo »

Goede poging, Fred! Maar volgens mij (ik vind het niet leuk om meteen te cheaten met Fritz, dus doe het ook uit m'n hoofd) kan zwart na 17.Dh5 toch g6 doen. Op 18.Lxg6 volgt namelijk 18...Txf2 19.Dxh7+ Kf8 20.Txf2+ Lf6 (of 20.Dh8+ Ke7) en zwart ontsnapt. Wit blijft dan te veel materiaal achter.
Timo

Bericht door Timo »

De oploswedstrijd wordt vervolgd, maar het toernooiverslag ook. Mijn vier overwinningen kwamen allemaal uit de opening voort. In de twee met wit kreeg ik in die fase een gewonnen stelling, in de twee met zwart maakte ik gemakkelijk gelijk en verloren mijn tegenstanders uit ergernis daarover. De eerste van die zwarte overwinningen, tegen Kees Berghuis (1771), was meteen mijn kortste partij in zeker tien jaar...

Fred Lucas

Timo, als de koning op f8 staat en de witte loper op g6 en de witte dame op h7 volgt na Lf6, Df7 mat. Toch?
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Een verslag op ChessBase http://de.chessbase.com/post/spielen-im-schachmekka met een bijzondere laatste foto

(even de link hersteld)
Arnold wilde graag iets meer te weten komen over de Boedapester. Aan de witte stukken te zien viel er nog veel te leren :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HenkDizz op wo jan 29, 2014 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

En met Tanja
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees

Bericht door Kees »

Leuk verslag hoor!
Plaats reactie