Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Timo »

Jammer dat ons eigen rapidtoernooi dit jaar samenviel met het Eijgenbrood in Amsterdam, maar ik wilde dit jaar graag nog een weekendtoernooi spelen.

Gisteren kansloos verloren van een Fide-meester. Vandaag twee partijen gewonnen. De tweede was eindelijk weer eens een (relatief) grote vis: Roel van Duijn. Het was dan ook een echte T.D. Können-partij.



Vanavond een bye, morgen de laatste twee partijen.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Majnu »

Je hebt hem mooi "opgeroeld".
Succes in de laatste ronden!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door HenkDizz »

Fraaie overwinning,Timo! Van Duijn had ruim een jaar geleden nog bijna 2100. Inmiddels al een 1900-speler geworden. Het maakt je overwinning er niet minder fraai om. Succes morgen!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door PeterT »

Ah, vet Timo!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door HenkDizz »

Nog een mooie scalp veroverd, Timo?
De site wordt helaas niet bijgehouden.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Timo »

Ja, Henk, dat is gelukt... maar dat vertel ik morgen. Nu lekker slapen.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Timo »

Op de laatste dag had ik twee tegenstanders van Roel van Duijn-niveau. Tegen Ashley Krishnasing wilde het nog niet helemaal lukken. Hij kon mijn koningsaanval blokkeren, terwijl de zijne (tegengestelde rokades) wel doorliep. Dat leverde me uiteindelijk een onhoudbare stelling op.



Nog wel grappig: als wit in de slotstelling niet toevallig een pion op c5 had, was Td6 niet mogelijk geweest en zou hij verloren staan wegens de plotselinge matdreiging op d1, die we volgens mij allebei niet hadden zien aankomen.
Laatst gewijzigd door Timo op ma nov 07, 2011 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Timo »

In de laatste ronde weer zo'n leuke partij met tegengestelde rokades, maar deze keer trok ik aan het langste eind. Net toen ik de greep een beetje kwijt begon te raken koos hij een verkeerde manier van afwikkelen, waardoor ik mijn loper op g7 kon offeren. Ik joeg zijn koning helemaal van g8 naar b3, maar toen was het dan ook mat. Goddank, want ik had nog maar 1 minuut op de klok (en hij nog een paar).



Dit was weer eens een goed toernooi! Miniteleurstelling: ik dacht dat mijn tpr nu toch echt wel boven de 2000 zou zijn, maar het was 1990...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door HenkDizz »

Ik kan me goed voorstellen dat je over je toernooi tevreden bent, Timo. Goede partijen tegen van Duijn en Pijlman. Met veel plezier en bewondering nagespeeld.Dat Olifantengambiet was wat minder. Misschien een gambietvariant zoeken binnen een meer gangbare opening? Of iets scherps spelen als Spaans met 3...f5 of de Siëstavariant van het Spaans? Wellicht iets voor Wijk aan Zee?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Timo »

Dank je, Henk. Maar de Olifant en ik zijn onafscheidelijk...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door HenkDizz »

Een Rolo-ervaring;-)?
Je moet natuurlijk de openingen en gambieten spelen die je het beste liggen en waar je wrsch veel tijd in gestoken hebt. Soms kan het geen kwaad iets nieuws ernaast te spelen (zei de man die o.a. CaroKann met zwart speelt).
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door Timo »

Ik zou aan de ene kant best graag een alternatief hebben, maar het kost zo ontzettend veel tijd om een nieuw systeem in te studeren. Vooral omdat je er gratis een heleboel andere systemen bij krijgt. Als ik bijvoorbeeld Spaans met 3...f5 zou willen spelen (wat me inderdaad een leuke variant lijkt) moet ik ook iets hebben tegen 3.Lc4. Enz. Die tijd besteed ik dan liever aan het bijslijpen van m'n bestaande repertoire, zodat ik af en toe nog wat tijd overhoud om andere schaakaspecten dan de opening te bestuderen. Het is trouwens wel een luxe gevoel, een repertoire met BDG en Olifant waarmee je al op zet 2 de richting van het spel bepaalt. Sluit heel veel alternatieven uit, en dat is een van de redenen dat ik die openingen ben gaan spelen.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Eijgenbroodtoernooi, 4 t/m 6 november

Bericht door HenkDizz »

Ben ik maar wat blij met mijn tweede zet in onze partij;-) (Kende toen je voorkeur nog niet).
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Plaats reactie