Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Ah popmuziek van ver voor het ontstaan van de charts :)
Ik haal een paar punten, maar wordt niet veel voor mij deze ronde.
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Ons een beetje in de maling nemen met fragment 8 he......
Ingestuurd.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Wat later dan gebruikelijk de antwoorden:

1 The shorts Comment Ca Va
2 Enrique Iglesias Hero
3 The shoes Na Na Na
4 Mecano Hijo de La Luna
5 Armin van Buuren Sail
6 Jarabe De Palo Bonita
7 Fay Lovski Automatic Pilot
8 DJ Sammy Heaven
9 Kraak en Smaak Squeeze Me
10 Julio Iglesias Quiereme Mucho
11 Zangeres zonder naam Mexico

Dit leverde twee inzendingen op:
Ton wist 15,5 punten binnen te halen. Peter met zijn moeder dan uiteindelijk toch een half puntje meer. Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Volgende week zondag zitten we alweer midden in de kinderboekenweek. De hoogste tijd om eens te kijken hoe de kinderen in de muziek zitten. Verwacht geen Heintje, Schnappi of Jantje Smit maar liedjes over kinderen, artiesten met het kind in de naam en dergelijke. Hoe dan ook het wijst zichzelf vermoed ik, met om te helpen de artiesten in alfabetische volgorde.

En alhier de video en het antwoordfomulier.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Zo kijkend naar de inzendingen was deze quiz zeer goed te doen.

Het begon allemaal met Adele Bloemendaal (uit 't Schaep met de vijf poten, ook goedgerekend) met "t zal je kind maar wezen. Het ene oudje volgde het andere oudje maar op want ook Aphrodite's Child, hier met Such A Funny Night, is een act uit eind jaren zestig begin jaren '70. Ook het derde nummer stamt uit dezelfde tijd, maar heeft toch wel een stuk tijdlozer karakter dan de twee voorgaande tracks, het gaat dan natuurlijk om Deep Purple met Child In Time.
Met een sprong in de tijd komen we dan bij Destiny's Child die in 2002 het nummer Emotion uitbrachten.
En snel weer terug naar 1968 als Diana Ross & The Supremes een goede hit scoren met Love Child.
Vervolgens was het woord aan George Michael, vanuit 1996 met Jesus to a child.
Guns n' Roses kwam daarna langs met Sweet Child O' Mine.
Het nieuwste nummer uit deze quiz kwam uit 2016 toen het ook nogal wat stof op deed waaien. Het gaat dan om Jebroer met Paul Elstak en Dr.Phunk met Kind van de Duivel.
Klassieker uit de allereerste Kinderen voor Kinderen (1980) is Waanzinnig Gedroomd.
Paul Simon bezong vervolgens Obvious Child.
Robert Miles is ons helaas inmiddels ontvallen, maar laat ons wel zijn grote trance-klassieker uit 1997 na, Children.
Een ander kind dat uiteraard niet mocht ontbreken is Belfast Child van de Simple Minds, een ware klassieker.
En helemaal aan het einde van de quiz gingen we ook weer terug in de tijd naar 1968 toen Willy Alberti De Glimlach van een Kind uitbracht.

4 mensen zonden hun antwoorden in, waarbij Karen met 15 punten (nog steeds een mooie 58%) de vierde plek bezet. De derde plek met 20 punten is voor John. Met 21 punten weet The Shark beslag te leggen op de tweede plaats. De eerste plaats is echter voor Glenn Medeiros & Mamadeiros die 22 punten (85%!) wisten binnen te halen.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

17 oktober is The Internation Day For The Eradication Of Poverty. Nu zijn er genoeg voorbeelden van artiesten die aan de grond zitten of zaten, ook in hun muziek is dit thema regelmatig voorbijgekomen. 19 tracks dit keer maar liefst over armoede en de daarbij horende dakloosheid. Wederom staan de artiesten in alfabetische volgorde. Dat alles alhier te vinden.
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Jaap, wat blijf je toch een leuke gevarieerde quizen maken! Top.
Ingestuurd, wist er best wat. Alleen 16 is me echt een compleet raadsel #britpop sucks
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Fragment 16 is voor mij toch wel een van de favorieten uit deze ronde hoor! Maar vermoed dat we elkaar in fragment 19 meer vinden :)
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Het liedje van de rondborstige dame is mijn favoriet. Wat een geweldige tekst!
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

19x armoede. Het begon allemaal met Aloe Blacc met I Need A Dollar , een nummer dat Aloe Blacc wel wat meer dan een dollar opleverde. Zo werd dit nummer niet alleen een grote hit, maar ook gebruikt als introsong voor de HBO-serie How To Make It In America.
Ook het tweede fragment kwam uit de hip-hop maar wel een stuk minder recent, Mr. Wendal van Arrested Development. In het nummer roept Arrested Development op om niet neer te kijken op de daklozen maar hen met respect te behandelen.
Een enigszins vreemde eend in de bijt op nummer 3, Band Aid met Do They Know It's Christmass?, een nummer dat werd opgenomen om geld in te zamelen ter verlichting van de hongersnood in Ethopië in 2004.
Vervolgens meesterverteller Bob Dylan met Like A Rolling Stone, een nummer dat begon met 10 pagina's tekst waarin Bob veel van zich afschreef. Maar ook het nummer dat Bob Dylan van de folk naar de rockmuziek toe bracht.
Ook in de reggae genoeg aandacht voor armoede zo zong Bob Marley No Woman No Cry, door de credits van dit nummer ook deels aan zijn vriend Vincent Ford toe te schrijven kon de soepbus in Trenchtown jarenlang blijven bestaan.
Over naar de hardrock van Bon Jovi, die met Livin' On A Prayer een nummer schreven over een stel dat de eindjes net (of net niet) aan elkaar geknoopt krijgt.
Als zevende zagen we Bruce Springsteen langskomen die met Streets Of Philadelphia een nummer uitbracht over leven met aids, als theme-song van de film Philadelphia.
Vervolgens kwam Crystal Waters langs met Gypsy Woman (She's Homeless), een nummer dat Waters (met anderen) eigenlijk schreef voor Ulta Naté. Maar de demo die ze zelf opnam beviel ook het label zo goed dat het nummer nooit bij Ultra Naté is beland.
Dolly Parton groeide op in armoede en bezong hoe dit was in vele nummer waaronder het mooie Coat Of Many Colors. Een nummer dat ze schreef terwijl ze op tour was. Omdat ze geen papier bij de hand had schreef ze de tekst op de achterkant van een stomerij-bonnetje.
Ed Sheeran volgde met The A Team, zijn debuutsingle over een aan heroïne verslaafde prostituee.
Ook Elvis Presley waagde zich aan het onderwerp armoede, onder andere in zijn grote hit In The Ghetto, een nummer over hoe een jongen wordt geboren in een ghetto, waar de moeder de extra mond om te voeden eigenlijk niet kan hebben. Zijn leven eindigt na geweld in het ghetto. Aan eind van het nummer wordt er weer een kind geboren. Oorspronkelijk was de titel van dit nummer dan ook "The Vicious Circle".
George Michael zong met Hand To Mouth over meerdere mensen die net niet meekomen in de huidige wereld. Mooie teksten en een gevoell van melancholie.
Een stuk ouder is Dead End Street van The Kinks. Een van de vele nummers die zij schreven over de lagere klassen in Engeland. Het nummer was oorspronkelijk een single die niet op enig album stond, maar is later onderdeel geworden van het album Face To Face.
In de grunge is Pearl Jam natuurlijk een van de grote namen, Even Flow gaat over de ervaringen van een dakloze man, die slaapt op een betonnen kussen.
Ook Phil Collins waagde zich aan het thema van de dakloosheid met zijn grote hit Another Day In Paradise. Een van de nummers uit de tijd dat hij meerdere maatschappelijke problemen onder de aandacht bracht. Dit nummer werd al binnen zes maanden nadat het uitkwam gecovered door Jam Tronik.
De Britpop dan van Pulp. Het nummer Common People is een commentaar op de mensen die het goed hebben maar meer contact willen met de "gewone mensen".
Vervolgens zong Roger Miller het nummer King Of The Road, een nummer over een zwerver die ondanks zijn gebrek aan geld geniet van zijn vrijheid. Het nummer werd later door Jody Miller (geen familie) beantwoord met een nummer over de Stay At Home Mum oftewel Queen Of The House.
Over een hardwerkende vrouw die probeert aan armoede te ontsnappen schreef Tracy Chapman het nummer Fast Car.
En als je dan zo laag zit dan is er maar een weg, we sloten af met The Only Way Is up van Yazz & The Plastic Population. Dit nummer is een cover van een nummer dat in 1980 voor het eerst werd uitgebracht door Otis Clay, maar voor hem geen succes werd.

Vier inzendingen binnengekregen dit keer.
Met 20 punten weet Karen net buiten het podium te eindigen, maar mijlenver voor allen die niet inzonden. Met 25 punten haalt John brons, dat is maar 1 puntje achter The Shark. Maar met maar liefst 34 punten weet familiedeiros (Glenn Madeiros + mamadeiros onder toeziend oog van papadeiros ) de winst toch wel afgetekend te pakken.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Voor de volgende ronde richten we weer eens op de one hit wonders.
12 artiesten die maar 1x de Nederlandse top 40 binnenkwamen maar toen wel direct tot minimaal de 4e plaats reikten.
Met als toetje dan nog een puzzel op het twee voor twaalf principe, oftewel uit elk van de eerste 12 fragmenten wordt een letter gehaald en met de letters die je dan hebt mag je gaan puzzelen. Die letters geven je dan een titel (als je die hebt levert die 2 punten op), weet je dan ook nog de artiest van dit one-hit-wonder uit 1967 krijg je ook daarvoor nog eens twee punten.

Dit alles is hier te vinden.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Lastig, vooral de "nieuwe" muziek. maar heb wel de puzzel met maar 6 letters!
Wish I didn't know now what I didn't know then
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Te lastig voor mij, Ik ken maar 3 fragmenten en 2 titels, maar dan vraag je een letter van de artiest, met 3 letters kan ik er niks van bakken.
Ik ben benieuwd naar de volgende :-)
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: Popquiz

Bericht door JosH »

Idem hier
"One life, live one!"
Ton
Berichten: 199
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 16:41

Re: Popquiz

Bericht door Ton »

Wel ingestuurd, maar ook ik weet er best veel niet. Veel herkenning, maar wie is het ook alweer.
Wel knap van John dat hij met 6 letters de puzzel weet. Ik heb 1 letter meer, maar geen idee.
Plaats reactie