Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. 16 fragmenten dit keer, wederom (grotendeels) intro's, maar met een duidelijk thema, zoetigheid.

Hier het GELUID

Bij elk fragment ook nog een bonusvraag die mits goed beantwoord een extra punt oplevert:
1) Dit nummer werd in de jaren '90 weer een grote hit, wie voerde deze cover uit?
2) Uit welk land komt deze act?
3) Dit nummer werd eigenlijk alleen in het Nederlandstalige gebied een hit, gepusht door welk radiostation?
4) Van welk album van deze grootheden is dit nummer afkomstig?
5) Dit nummer is een ode aan een genotsmiddel, welk genotsmiddel?
6) Uit welk jaar stamt dit nummer?
7) De eerste single van het album, maar zeker niet de meest succesvolle. Welk album?
8) Met welke tekenfilm is dit nummer onlosmakelijk verbonden?
9) Dit is het origineel, het nummer zou in 1973 veel groter gemaakt worden, door welke act?
10) Meerdere versies van dit nummer werden tegelijkertijd uitgebracht en kwamen samen op plaats 1 in de top40. Hoeveel versies?
11) Met wie nam de hoofdartiest dit nummer op?
12) In de clip bij dit nummer is er sprake van grote paniek, waarom?
13) De intro bij dit nummer wordt niet verzorgd door de hoofdartiest, maar door een andere rapper, wie?
14) Ook de vader van deze artiest is een bekende in de muziekwereld, wie is hij?
15) Dit is een cover, maar van wie is het origineel?
16) Waar kwam het idee voor dit nummer vandaan?
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Jemig Jaap.....wou je me een keer onderaan hebben?
Ga er van het weekend nog eens goed voor zitten, maar wordt zware dobber
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Denk voor velen zware dobber dit keer Peter.. zou me niets verbazen als 50% score dit keer al veel gevraagd zal blijken..

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Ga ik ff in het weekend voor zitten, ik weet er al aardig wat denk ik.
Wish I didn't know now what I didn't know then
almer
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Re: Popquiz

Bericht door almer »

Zo, zoet zeg! Ik miste alleen "Het is altijd lente in de ogen..." als een soort toetje. Voor de rest vond ik de fragmenten veel te moeilijk. Dus een spek en bonen deelname van mijn kant.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Er missen wel meer heel zoete hoor.. kan zo nog een hele quiz maken als het moet [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ton
Berichten: 199
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 16:41

Re: Popquiz

Bericht door Ton »

Pittige quiz Jaap, antwoorden gestuurd. Maar het viel niet mee...
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Inmiddels vier mensen vielen voor de zoetigheid en zonden hun antwoorden in. Wie volgen? Heerlijke puzzelbezigheid in deze quarantaineperiode immers.
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3486
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jacco »

niveau is veel te hoog Jaap, ik denk erover om een quiz voor noobs te maken. (Oh ja ik moet gewoon werken.)
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3486
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jacco »

https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Popquiz

Bericht door Arnold »

Jacco schreef: wo apr 01, 2020 22:30 om erin te komen: https://www.youtube.com/watch?v=1u9XBhI0d9s
:idea: Nr. 6 ken ik!
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Voor de mensen die nog overwegen in te zenden... de deadline is komende zaterdag 23:59. Ik hoop uiteraad nog vele inzendingen te mogen verwelkomen :)
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Jacco schreef: wo apr 01, 2020 22:30 om erin te komen: https://www.youtube.com/watch?v=1u9XBhI0d9s
Dat is niet iets om trots op te zijn, maar ik ken nummer 9. ;)
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

En zo sluiten we weer een ronde popquiz af met dit maal vier inzenders. Maar voordat we punten bekend maken uiteraard eerst nog de antwoorden.

Het eerste fragment werd qua titel door iedereen herkend, maar dat Sweets for my sweet van The Searchers was werd al lastiger gevonden. In de jaren '90 werd dit nummer weer een grote hit in de uitvoering van CJ Lewis.
Fragment 2 was het nummer Sugar van de Amerikaanse band Maroon 5.
Het derde fragment was duidelijk te recent of te dance, net als fragment 2 uit 2015, maar Sweet (Soda Pop) van Fox Stevenson werd door niemand geraden, wel werd soms goed gegokt dat dit nummer in Nederland een hit werd door radio 538. Waarmee het eigenlijk ook alleen in Nederland en Vlaanderen echt doorbrak.
Fragment 4 was dan weer een stukje makkelijker, dat moet natuurlijk ook wel groot heden als de Rolling Stones die Brown Sugar bezongen, een nummer van het album Sticky Fingers.
Ook fragment 5 luistert naar de naam Brown Sugar, maar nu gaat het om de R&B klassieker van D'angelo. Hij heeft het met brown sugar over marijuana.
Van R&B naar Hip Hop, fragment 6 was toch een van de eerste Hip Hop successen, alweer uit 1979 Rappers Delight van de Sugarhill Gang.
Na al die suikers maar even wat chocola in fragment 7 waar Crowded House zingt over Chocoloate Cake een nummer van hun grootste hitalbum Woodface.
Dan een nummer dat ook enige tijd doorbracht in onze Rode Loper Top 100, Chocolate Salty Balls van Chef een karakter uit South Park, vertolkt door Isaac Hayes.
Vervolgens doken we weer verder de geschiedenis in en kwamen uit bij Brother Louie van Hot Chocolate een nummer dat later groter gemaakt werd door Stories en ook een Nederlandse versie heeft van Bert Heerink.
Komen we uit bij het tiende fragment, een raar verhaal uit de hitlijsten. Dit welbekende melodietje werd door verschillende artiesten tegelijkertijd uitgebracht in elk een net iets andere versie. Voor de top 40 van dat moment werden de verkopen van deze vier versies bij elkaar opgeteld waardoor ze gezamenlijk op nummer 1 belanden en er gewoon geen artiest genoemd werd bij de titel. Een pragmatische oplossing die nu niet meer zou kunnen. Hoe groot zouden de verschillen anders zijn, wel in de concurerende lijst, de daverende dertig, bereikte het nummer Popcorn in de versie van Hot Butter die we in het fragment hoorden slechts nummer 12, de versie van Popcorn Makers stond daar wel twee weken op 1, terwijl de versie met teksten van Anarchic System plaats 10 bereikte. De vierde versie die in de top40 werd meegeteld haalde de Razende Dertig niet eens, dat ging om de versie van Revolution System. Dit waren overigens allemaal bewerkingen van een nummer dat Gershon Kingsley al drie jaar eerder geschreven en uitgebracht had.
Op naar meer snoeperij met de klasssieker Candy van Iggy Pop Featuring Kate Pierson
Het twaalfde fragment is een van de weinigen waar niemand punten scoorden, het was nochthans een grote hit van Snow Patrol , Chocolate. In de clip is de paniek er omdat het einde van de wereld nadert.
Vervolgens gingen we de dansvloer op, Knockin Boots van Candyman met een intro van Tone Loc.
Fragment 14 ging naar Nederlandse bodem met Candy Dulfer, de dochter van jazzmuzikant Hans Dulfer bracht ons Saxuality.
Op fragment 15 bezong Aaron Carter zijn snoeplust "I Want Candy", een nummer dat oorspronkelijk van The Strangeloves is en groot gemaakt door Bow Wow Wow.
Als afsluiter van het geheel was er dan The Sweet met The Ballroom Blitz. De inspiratie voor dit nummer kwam van een eerder optreden waar de band flink bekogeld werd op het podium.

goed na de antwoorden dan de uitslag, we hadden een nieuwe deelnemer in de vorm van Karen, superleuk, zij wist hier 13.5 punt te scoren.
19 punten waren er voor John, 24 voor Peter H., maar met de winst gaat toch de haai er weer vandoor, 25 punten maar liefst voor Ton.
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Schaken doe ik niet meer, maar een pop quiz is altijd leuk.
Daarom gelijk een nieuwe quiz, 20 nummers, geen thema. Ik verwacht dat de meeste niet al te moeilijk zijn, dus voor iedereen wel punten te scoren.
De meeste fragmenten bestaan uit een een intro, maar soms ook een bijzonder stukje. Je krijgt punten voor titel, artiest en jaar van uitbrengen. Een punt voor het goede jaartal en als niemand het heeft, een punt voor diegene die er het dichtste bij zit.
Je kan vast mijn favoriete decennium uit de fragmenten halen, dat is 1 bonuspunt.
De winnaar krijgt (via pakketservice Ton) een lekker biertje.

Inzendingen kunnen tot 12 april 23:59 uur gemaild worden naar kpleit@xs4all.nl. Veel plezier!

fragment 1
fragment 2
fragment 3
fragment 4
fragment 5
fragment 6
fragment 7
fragment 8
fragment 9
fragment 10
fragment 11
fragment 12
fragment 13
fragment 14
fragment 15
fragment 16
fragment 17
fragment 18
fragment 19
fragment 20
Plaats reactie