Stelling om te kraken
- Majnu
- Contacteer:
Re: Stelling om te kraken
-
Misschien dat een rooklift met Tf4 Th4 werkt, dat haalt De4 eruit.
1.. Tf4 2. gxf4 Lxf4 met matdreigingen Dg2 en Dh2... Dh1
Wit kan 2... Th4 verder niet tegenhouden waardoor wit ook mat gaat via Dxh2 Dh1.
- HenkDizz
Heel goed, Frank Na ...Tf4! zag wit van verdere tegenstand af.
- Fred Lucas
Staat die toren nog plotseling goed ook op e2! h2 is ook potentieel zwak, maar de pion op f3 gaat er af indien de toren plannen heeft om naar de h-lijn te gaan. Dan staat zwart een toren achter en met h1 gedekt is er geen mat. Dreigt wit dan niet zelf bijna een mat op e8? Ingewikkeld. Wacht even, die toren win je terug op a1, maar goed, met die pionnen op c6 en a6 win je niet met zwart. Ligt de oplossing in: Pxe3 (na Tf6 De4), om na fxe3 de loper te offeren op g3? Ziet er link uit, maar omdat wit niet gedwongen is terug te nemen, is dit te complex voor mij op dit moment
Ik wil een eenvoudige op clubniveau- HenkDizz
- Fred Lucas
- Majnu
- Contacteer:
- HenkDizz
Voor de antwoorden geef ik de analyse van GM Jan Gustafsson (bekend als secondant van Jan Smeets bij o.a. Corus/TATA). De hele partij heeft zwart thuis op het bord gehad. Ben benieuwd of Marshallspeler Chris de partij en de finesses ook kende.
- HenkDizz
- Majnu
- Contacteer:
Te2!
...zonder zich verder af te vragen waarom.(wat natuurlijk niet leerzaam is)
- HenkDizz
Nog even een kort variantje na aanname en weigering.Majnu schreef:Er komt een moment dat de leerlingen niet meer nadenken, maar meteen roepen...Te2!
...zonder zich verder af te vragen waarom.
(wat natuurlijk niet leerzaam is)
Toevallig dat je gisteren Stellwagen postte; ik had deze samen met de laatste 2 in een aparte base zitten. Het wordt vaker aangeraden om stellingen te verzamelen die indruk op je maken. Ik doe het te weinig, maar eerlijk gezegd lijkt het me geen slecht idee.
- Majnu
- Contacteer:
Bij aanname: 1...,Te2 2.Dxe2, Lxc6 (dreigt Dg3!) en het is volgens mij uit. Bij weigering komt zwart goed te staan na: 1...Te2 2.Dc3 Lxf2+ (Txf2 ziet er ook goed uit) 3. Kh1, Kh7 (uit de penning, dreigt Kxh6 en ook het paard komt in het spel) 4. Ld2, Pe4 met stukwinst en koningsaanval. Zonder de vorige twee opgaven was deze moeilijker geweest. Nu dacht ik "het zal toch niet waar zijn? Heeft Henk nog een stelling gevonden met het winnende Te2? Nu zal je zien dat ik a.s. woensdag in de externe een stelling krijg waarin ik Te2 kan spelen, ik speel het zonder lang na te denken en verlies!
- Fred Lucas
Ja, deze is zo recent dat zelfs ik de stelling herken. Svidler met zwart, 2013 waarschijnlijk? Geweldige speler, genoten van zijn (siciliaanse) vechtpartijen in Khanty 2014.HenkDizz schreef:Nog een.
- HenkDizz
Nu op mijn werk. Straks de partij.
(Mooi Majnu. Denk er wel aan dat het paard op b8 staat zodat de loper geen Lxc6 hoeft en kan spelen. Direct ...Txf2 is de sterkste voortzetting na Dc3)Of ...Lxg2+ i.p.v. jouw ...Kh7
Woensdag win je gewoon...wie weet wel met de moker die Aljechin uitdeelde tegen Réti, Baden Baden 1925. Misschien wel de meest fameuze torenzet uit de schaakgeschiedenis. Of met de verrassende torenzet van Bronstein tegen Mikenas. Een andere beroemde torenzet is die van Kortschnoi waarmee hij promotie bewerkstelligde tegen Averbach. Kortom er zijn meer winnende torenzetten- HenkDizz